NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Portrait of a Lady
DANA LINSSEN
De close-up waarmee Jane Campion
haar vierde lange speelfilm opende was zó close dat je de
gesprongen adertjes in de betraande ogen van Nicole Kidman kon zien. Van
die droevige microkosmos zoomt Campion snel uit naar een
gestileerd portret van een Amerikaanse erfgename die, op zoek naar
vrijheid, geluk en een waarachtig leven in een morele afgrond stort.
Isabel Archer werd bedacht door Henry James die zijn hoofdpersonen vaak
laat wankelen op het breukvlak tussen de oude (Europa) en de nieuwe
(Amerika) wereld, tussen traditie en vernieuwing, tussen ervaring en
onschuld, lust en liefde.
Jane Campion heeft een voorkeur voor sterke, eigenzinnige vrouwelijke
hoofdpersonen. Denk maar aan de intens verlegen, maar volstrekt
ongekunstelde Janet uit An Angel at my Table, de koppige Ada uit
The Piano en meer recent de zelfbewuste Ruth uit Holy
Smoke (komend voorjaar in de Nederlandse bioscopen). Ook Isabel is
zo'n jonge vrouw die op zoek is naar authenticiteit, maar daarbij
gehinderd wordt door zichzelf. Haar beeld van de werkelijkheid wordt
bepaald door een dweepzieke, literaire illusie. En daarom trouwt ze niet
met haar neef, die echt van haar houdt, maar met de ondoorgrondelijke
Osmond (een heerlijk vileine John Malkovich, die zijn rol als Valmont
uit Dangerous Liaisons nog eens in een ander kostuum doubleert),
die haar moreel ten val wil brengen. Maar ja, hij heeft stijl en kennis
van kunst en andere hoogstaande zaken, net als de romantische held uit
een boek.
The Portrait of a Lady blijft heel afstandelijk. Kidman is
gevangen in de hoge kragen van haar laat-negentiende-eeuwse kostuums,
haar hoofd torst zware kapsels en die hele duistere, decadente Europese
wereld is door Campion in naargeestige donkere tinten geschoten.
Scène na scène is zij op zoek naar de juiste pose, de
beste lichtval, de zuiverste blik om het portret van haar heldin te
kunnen schilderen. En close-up na close-up slaagt ze er steeds net niet
in. Tot misschien een weerloos moment aan het einde van de film, als
Isabel voor het eerst ook naar zichzelf lijkt te kijken. In een
verweerde spiegel. Voor het eerst is dan ook de rusteloos naar het beste
perspectief zoekende camera gekalmeerd.
The Portrait of a Lady (Jane Campion, 1996, VS/GB), Canvas, 20.55-
22.45u.
|
NRC Webpagina's
22 DECEMBER 1999
|