|
James Dean
Mokkende held James Dean is de
eerste liefde van wie je altijd blijft houden.
Door DANA LINSSEN
In hoeveel tienerkamers ter wereld hangt zijn beeltenis? Hoeveel jongens
en meisjes in Spanje, Japan en Australië besluiten op een dag dat
ze James Dean willen zijn? Meer nog dan een ster is James Byron Dean (8
februari 1931, Marion, Indiana - 30 september 1955, nabij Paso Robles,
Californië) een idool en een icoon. Degene die helemaal in zijn
eentje verantwoordelijk is voor het moderne archetype van de rebel.
Het is bijna pervers om zijn geboorte- en sterfdatum te memoreren. Niet
alleen was James Dean nu een oude man geweest, ouder dan mijn vader, en
ben ik nu alweer ouder dan toen hij zich in zijn Porsche 356 Speedster
te pletter reed, als alles anders was gelopen had hij nog geleefd en
daar moet je toch niet aan denken. Zijn eeuwige leven heeft hij te
danken aan de vertolking van drie getroubleerde personages, die ook
bijna vijftig jaar na dato bewijzen dat hij, method acting of
niet, een klassiek, bijna theatraal acteur was (East of Eden van
Elia Kazan en Rebel without a Cause van Nicholas Ray uit
1955 en het na zijn dood voltooide Giant van George Stevens,
1956, waarin de nog steeds piepjonge Dean op overtuigende wijze oud en
grijs wordt). Dan zijn er nog een handvol onbeduidende bijrolletjes in
films die niemand ooit heeft gezien zoals Sailor Beware en
Trouble along the Way en een paar dozijn foto's. Dean op de
varkensboerderij van zijn oom en tante in Iowa, waar hij na de dood van
zijn moeder opgroeide. Dean op het dakterras van het Museum of Modern
Art in New York, met zijn jekkie en zonnebril, rokend en gesticulerend
terwijl de anderen luisteren en lachen. Dean die een trap oploopt,
achter hem brandt het bordje 'Exit', maar hij gaat niet weg, hij komt
juist aan.
De tientallen biografieën die na zijn dood verschenen probeerden
een licht te werpen op het fenomeen door het te ontraadselen te
onttoveren. Geruchten over vriendinnetjes en vriendjes, rijpere actrices
en oudere heren, zo langzamerhand had de hele wereld het met hem gedaan.
Dat wil je allemaal niet weten.
James Dean is eerste liefde van wie je altijd van blijft houden en dat
kan want hij is onaantastbaar, blijft altijd mooi, want hij is dood. Hij
symboliseert de Sehnsucht van de jeugd, de eeuwige Einzelgnger, niet
voor niets woorden die aan het Duits zijn ontleend, want daar immers is
de romantiek uitgevonden. James Dean is de mokkende held, die altijd een
wereld ver achter de camera ziet, waar hij je mee naartoe wil nemen. Als
hij droomt, denkt hij aan jou en als hij onverwacht guitig opkijkt
vanonder zijn zware wenkbrauwen, dan is het omdat hij blij is je te
zien. De beelden van James Dean zijn zo sterk dat ze elke dag opnieuw
zijn tragische leven oproepen. Het zijn er zo weinig dat ze mythische
proporties hebben aangenomen. James Dean is niet dood, hij is weggereden
over die snelweg, op weg naar Salinas waar hij een race zou rijden.
Live fast, die young. Rebellen keren nooit weerom.
|
NRC Webpagina's
22 DECEMBER 1999
|