|
Fred Astaire
Na een dans van Fred Astaire
valt de werkelijkheid voorgoed een beetje tegen.
Door BIANCA STIGTER
Cole Porter nam zijn voeten in 1934 al op in zijn pantheon van geweldige
dingen: in het liedje You're the Top komen ze voor tussen Mickey
Mouse en een sonnet van Shakespeare, tussen de Eiffeltoren en camembert.
Je vergeet in zijn mooiste dansen bijna dat Fred Astaire een mens is, al
is dat bijna wel heel belangrijk. Astaire, geboren als Frederick
Austerlitz (Omaha, 10 mei 1899 - Los Angeles, 22 juni 1987), trad als
kind al op met zijn iets oudere zuster Adele. In de jaren twintig hadden
ze succes op Broadway en de West End. Toen Adele met een Engelse lord
trouwde, besloot Astaire, inmiddels 34, zijn geluk bij de film te
beproeven. Het resultaat van zijn screentest is legendarisch geworden:
"Can't act. Slightly bald. Dances a little", luidde het oordeel.
Astaire danste met Audrey Hepburn (Funny Face) en Cyd Charisse
(The Band Wagon), met Judy Garland (Easter Parade) en Rita
Hayworth (You Were Never Lovelier), maar het vaakst danste hij
met Ginger Rogers. "He gave her class, she gave him sex appeal" zei
Katharine Hepburn over het duo dat romantici zowel inspireerde als
teleurstelde - de werkelijkheid valt na Cheek to Cheek voorgoed
een beetje tegen. Het hoogste haalbare lijken de hoogtijdagen van
Ginger e Fred, de Italiaanse imitatoren van het Amerikaanse
koppel die Fellini in 1986 in hun nadagen in de gelijknamige film liet
zien. Astaire maakte in de jaren dertig met Rogers negen musicals,
waaronder The Gay Divorcee, Top Hat en Swing Time.
Sommige films waren reprises van shows die Astaire al op Broadway
gespeeld had, andere werden speciaal voor hem geschreven. Astaire was
als zanger minder dan als danser, maar ook met zijn stem had hij een
speciaal talent. Je vergeet dat je naar iemand luistert; het is alsof je
alleen het liedje hoort. Cole Porter en irving Berlin schreven graag
voor hem. Het perfectionisme van Astaire is legendarisch geworden; hij
liet Ginger Rogers repeteren tot haar voeten bloeden. Astaire's dansen
zijn geen extravagante composities die alleen door een camera gezien
kunnen worden, zoals die van Busby Berkeley. Astaire liet zijn
choreografieën het liefst in een single take vastleggen.
Behalve in zijn films leeft hij voort in de Astaire-bill, een wet die
het hergebruik van oude filmsterren verbiedt zonder toestemming van de
erven.
Voor velen zijn de ballroomdansen van Astaire en Rogers de
hoogtepunten van hun films. Ik zie hem liever tappend, met haar of
alleen. Dan kon hij de wereld zo charmant en zelfverzekerd, zo hoofs en
vrolijk naar zijn hand zetten, in top hat, white tie and tails of
in een van zijn onvergelijkbaar chique vrijetijdskostuums. Astaire danst
in de machinekamer van een schip, op de muren van een hotelkamer en op
de wolken boven Washington Square Park. Hij danst met een kapstok, een
golfclub, met zijn eigen spiegelbeeld. Misschien was dat wel zijn beste
partner.
|
NRC Webpagina's
22 DECEMBER 1999
|