|
T I T E L : |
Harem suaré |
R E G I E : |
Ferzan Özpetek |
M E T : |
Marie Gillain, Alex Descas, Valeria Golino, Lucia Bosé, Malick Bowens, Christophe Aquilon, Serra Ylmaz |
In: 11 theaters
Raamvertellingen in de laatste harem
Door DANA LINSSEN
In Hamam, il bagno Turco
nam de Turks-Italiaanse regisseur Ferzan Özpetek ons mee naar een
badhuis in Istanbul, waar een overwerkte Italiaanse binnenhuisarchitect
tot rust en tot zichzelf komt.
In zijn tweede film Harem
suaré vervolgt de al twintig jaar in Italië woonachtige
Özpetek zijn filmische zoektocht naar de wortels van zijn cultuur
en komt terecht in de laatste Turkse harem, die na de val van het
Ottomaanse Rijk in 1904 werd opgeheven. Badhuizen en harems doen het
goed als broeierige broedplaatsen van erotische intriges en weelderige
taferelen. Wie gecharmeerd was van Hamam, il bagno Turco kan
blind naar Harem suaré. Özpetek schildert zijn
symmetrisch gekadreerde tableaus van een rijk geschakeerd palet. De
concubines van sultan Abdulhamitt II slijten hun dagen met zoetigheden
en waarzegsters die hen liefdes voorspellen die ze nooit zullen beleven.
Maar dat dringt niet eens tot ze door, versuft als ze zijn door
hasjiesj, opium en onderdanigheid.
Verwacht van Özpetek geen visie op het leven in de harem. Feminisme
en romantiek zijn aan hem voorbij gegaan. Het Yildiz-paleis is voor hem
vooral het decor van een ongewone liefdesgeschiedenis tussen de
Italiaanse slavin Safiyè en de zwarte eunuch Nadir (Claire Denis'
regular Alex Descas). Hoewel hun verhouding gekenmerkt wordt door
het verlangen naar macht (Nadir schuift de intelligente Safiyè
naar voren als 'favoriete' om er zelf meer privileges aan te ontlenen)
ontwikkelt zich wel degelijk een emotionele band tussen hen beiden.De
belangrijkste regel is om je gevoelens te leren beheersen, is het eerste
wat de door Marie Gillain (Mon père ce héros,
Les affinités électives) gespeelde Safiyè
zegt. En net zo ingetogen als haar gedrag en ingesnoerd als haar lichaam
(in Europees-decadent aandoende jurken met decolletés tot onder
de tepel) is de film. Hij wil wel wat onthullen, maar het wekt verlangen
noch begeerte. Dit wordt nog versterkt door de narratieve structuur, die
is ingebed in een dubbele raamvertelling. De onmogelijke
liefdesgeschiedenis wordt jaren later gememoreerd door een Simone
Signoret-achtig oud geworden Safiyè én door de verzorgster
van de haremvrouwen, Gulfidan. Deze ingewikkelde klemtoon op het motto
van de film - het is niet belangrijk hoe je je leven leeft, maar hoe je
het navertelt - haalt ritme en melodie uit een vertelling die van
zichzelf genoeg zeggingskracht had kunnen hebben.
|
NRC Webpagina's
15 DECEMBER 1999
|