|
T I T E L : |
The Iron Giant |
R E G I E : |
Brad Bird |
M E T : |
Met de stemmen van: Jennifer Aniston, Eli Marienthal, Harry Connick Jr, Vin Diesel |
In: 43 theaters
Wreed sprookje
Door BIANCA STIGTER
De ontstaansgeschiedenis van de
Amerikaanse tekenfilm The Iron Giant is terug te voeren naar een
onverwachte bron: de zelfmoord van de Amerikaanse dichter Sylvia Plath
in 1963.
De Engelse dichter en ex-echtgenoot van Plath, Ted Hughes,
vertelde hun kinderen na de dood van hun moeder een verhaal om hen te
troosten. Dat verhaal, The Iron Man, gebruikte Brad Bird als
basis voor zijn eerste lange tekenfilm. Bird verplaatste het verhaal
naar de jaren vijftig in Amerika. Bij een stadje in Maine vindt Hogarth
Hughes, een jongetje van een jaar of tien in het bos een ijzeren reus,
die op aarde schipbreuk heeft geleden. De reus doet zich tegoed aan het
ijzer van een elektriciteitscentrale. Als de boven de bomen uittorenende
gigant daarbij geëlektrocuteerd dreigt te worden, weet het
jongetje de stroom uit te schakelen. Het resultaat is een vriendschap
voor het leven en grote problemen voor nu. Het is niet makkelijk om een
robot voor wie een auto een hapje tussendoor is, verborgen te houden.
Maar Hogarth begrijpt dat het toch moet. Hij weet dat de reus geen
kwaad in de zin heeft, maar hij verwacht dat zijn moeder daar anders
over denkt, laat staan de rest van de volwassenen die het gezag
vertegenwoordigen. Voorlopig vindt hij een schuilplaats in een
schroothandel, die beheerd wordt door een beatnik-kunstenaar. Maar het
duurt niet lang voor een paranoïde agent van CIA of FBI de
ruimtereus opspoort en het leger in actie komt. Bird steekt de draak
met de xenofobie van de jaren vijfig, toen de eerste spoetnik zijn
rondjes om de aarde vloog en het rode gevaar en gevaar uit de ruimte
leken samen te vallen. De film bevat onder meer een getekende versie
van de beroemde 'duck and cover'-film waarmee schoolkinderen op een
atoomaanval werden voorbereid door ze te adviseren onder hun bureau te
schuilen. Bird, die hiervoor tekenfilmseries als The Simpsons
regisseerde, brengt zijn verhaal met platte én geraffineerde
humor, die je beide niet in een Disneyfilm zal tegenkomen. De
ontdekking van de reus door de geheim agent wordt bijvoorbeeld
uitgesteld met een laxeermiddel, dat Hogarth in de cafetaria waar zijn
moeder werkt in het ijs weet te verstoppen.
The Iron Giant is niet zo mooi geanimeerd als de films van Disney
- al contrasteert het grote grijze ijzer mooi met Maine in de herfst.
Maar het verhaal zit veel beter in elkaar en de karakters zijn leuker
dan in bijvoorbeeld Tarzan, de kerstconcurrent van de grootste
tekenfilmstudio. Ook van het wat christelijke einde heeft Bird iets
aandoenlijks weten te maken. Behalve een verhaal over xenofobie en
zelfbeschikking is The Iron Giant ook een verhaal over een
jongen en een vriend, een vriend die weliswaar ogen heeft die
atoombommen kunnen afvuren, maar die liever als een bommetje met
opgetrokken benen in een meer plonst. Het geeft niet dat er daarna geen
water meer in het meer zit. Op aarde is kind zijn ook voor buitenaardse
wezens de beste optie.
|
NRC Webpagina's
15 DECEMBER 1999
|