|
T I T E L : |
Les convoyeurs attendent |
R E G I E : |
Benoît Mariage |
M E T : |
Benoît Poelvoorde, Jean-François Devigne, Morgane Simon, Bouli Lanners |
In: Kriterion en The Movies, Amsterdam; Babylon, Den Haag; 't Hoogt, Utrecht. Van duivenhouders, majorettes en het Guinness Book of
Records
'Wachten met lossen' in treuroord
Door HANS BEEREKAMP
Postduivenberichten zijn op de
Nederlandse radio tegenwoordig vervangen door filemeldingen en
beursoverzichten. Het was vooral de Vereniging Arbeiders Radio Amateurs
die de luisteraars op zondagochtend vergastte op mysterieuze, gecodeerde
instructies. De titel van de Belgische debuutfilm van Benoît
Mariage, Les convoyeurs attendent, is de Franse pendant van het
vertrouwde bericht 'wachten met lossen', een signaal aan de vervoerder
van een duiventransport naar bij voorbeeld Spanje dat de
weersomstandigheden nog niet gunstig zijn voor de thuisvlucht.
De duivenhouder in de film, gesitueerd in een voorstad van Charleroi, is
niet eens de hoofdpersoon, maar de titel is wel perfect gekozen. Niet
alleen roept deze associaties op met een bijna uit het zicht verdwenen
wereld van proletarische vrijetijdsbesteding, ook is het een metafoor
van gekooide kracht en schranderheid. De scène waarin kooi na
kooi geopend wordt en honderden duiven nog een beetje onwennig
wegvliegen is een van de mooiste beelden in Les convoyeurs
attendent. De mensen in de film wachten ook lijdzaam op betere
tijden, misschien wel tot Sint Juttemis.
Regisseur Mariage, tot nu toe maker van persfoto's en documentaires,
schetst een bitterzoet portret van gefnuikte dromen. Het verhaal draait
om een huisvader, gespeeld door Benoît Poelvoorde, de acteur uit
Namen, die eerder te zien was als de mediabewuste seriemoordenaar in
C'est arrivé près de chez vous. Opnieuw weet je
niet of je moet gruwelen of lachen om Poelvoorde: een monsterlijke man
die toch op een vreemde manier sympathiek blijft. Hij verdient zijn
brood door naar de politieradio te luisteren om bij elk ongeval of ander
incident op de brommer snel ter plekke te zijn, zodat hij spectaculaire
foto's kan verkopen aan de regionale krant. Voor zijn kinderen heeft hij
hoge verwachtingen. Zijn dochtertje wordt gedrild tot majorette, de wat
sloom uitgevallen oudste zoon moet het nog verder brengen. Wanneer een
auto wordt uitgeloofd voor de eerste streekgenoot die het Guinness Book
of Records haalt, zal en moet zoonlief een wereldrecord breken. De keuze
valt op het zo vaak mogelijk in een etmaal openen en sluiten van een
deur. Op het erf wordt een surrealistisch aandoend portaal opgesteld en
de training begint, met hulp van een ingehuurde dikzak in joggingpak als
coach. Mariage's in zwart-wit gedraaide film heeft een aangenaam
onmoralistische toon. De wanhopige pogingen van geboren verliezers om
toch iets van hun leven te maken worden niet belachelijk gemaakt, en
evenmin geïdealiseerd. De film is geen aanklacht tegen een
materialistische samenleving of tegen de onrechtvaardigheid van
klassenverschillen. Je zou de toon kunnen vergelijken met de manier
waarop John Appel in zijn documentaire naar André Hazes kijkt: zo
zit de man in elkaar, je mag erom lachen, zolang je zijn bestaan maar
respecteert.
In feite gaat Mariage nog een stap verder, dankzij de meerwaarde van een
fictiefilm. Hierin wordt met liefde en toewijding een universum
gereconstrueerd en de onverwachte schoonheid van die wereld benadrukt.
Het heeft iets prachtigs, de patriarchale woede van Poelvoorde in zijn
piepkleine woonkeukentje, of de poging van een Elvis-imitator om een
comapatiënt wakker te zingen. Les convoy eurs attendent is
opnieuw een bewijs van de tegendraadse kracht van de hedendaagse
Belgische film, vooral in Wallonië, een openluchtmuseum van het
Europa van vóór de filemeldingen.
|
NRC Webpagina's
15 DECEMBER 1999
|