|
T I T E L : |
Crazy |
|
Documentaire van Heddy Honigmann |
In: Kriterion, Amsterdam, Cinemarieburg, Nijmegen.
Documentaire Heddy Honigmann over Nederlandse VN-
ers
Geniale omweg naar gevoel
Door RAYMOND VAN DEn BOOGAARD
Het indrukwekkendste aan een oorlog die je zelf meemaakt zijn niet geweld
of lijken, niet de gedachte dat je zelf wel eens dood kunt gaan of
bekenden van je die eraan gaan. Het meest imposante, vertellen de
Nederlandse militairen in Heddy Honigmanns documentaire Crazy,
is de wrede absurditeit van wat je ziet, voelt, ruikt en meemaakt.
Van die Unwertung aller Werte, waarbij alles wat je in het
beschaafde leven voor ondenkbaar of onwenselijk houdt realiteit van
alledag wordt, kan een grote fascinatie uitgaan. Maar wie, zoals
degenen die Heddy Honigmann vraagt naar de muziek die voor hen het
meest het gevoel van toen oproept, die absurditeit heeft meegemaakt,
zal nooit meer geheel dezelfde zijn. Een enkeling gaat, naar eigen
zeggen, geestelijk 'door de gehaktmolen'. Een ander probeert zelfmoord
te plegen of raakt aan de drank. Maar ook de militairen die met hun
ervaringen kunnen leven, worden door welhaast ondraaglijke treurnis
bevangen als ze 'hun' muziek horen.
In opzet doet Crazy denken aan de vorige film van Heddy
Honigmann, Twee minuten stilte, ook al een film waarin de van
origine buitenlandse filmmaakster Nederlanders naar hun gevoelens
vroeg. In Twee minuten stilte ging het om 4 mei - met
terughoudendheid, onverschilligheid en soms aanstellerij als gevolg.
Crazy is een veel betere film, met veel interessanter
uitkomsten. De muziek blijkt een vruchtbare omweg, die de ondervraagden
aanleiding geeft inzicht te verschaffen in hun gevoelens. Bovendien
houdt de dubbele thematiek - oorlog en de kracht van muziek - de
toeschouwer alert, waardoor de getuigenissen hard aankomen.
Het hoogtepunt was voor mij de marineofficier, die in 1995 enkele
maanden gestationeerd was in de buurt van Sarajevo en die in het geheel
geen traumatiserende gebeurtenissen heeft te melden. Hij vertelt alleen
hoe hij twee keer later op een persoonlijke 'sentimental journey' is
teruggegaan naar deze plaats, om zich te vergewissen van de enormiteit
van de 'absurde waanzin' van de belegerde en beschoten stad.
Hij draait Crazy van Seal, het titelnummer van de film, waarvan
de tekst zo terzake lijkt ('we zullen nooit overleven, tenzij we een
beetje gek worden') dat je nauwelijks kunt geloven dat het liedje al in
1990, lang voor de belegering van Sarajevo, is geschreven. De officier
zweet. Misschien mede omdat ik de beschreven situatie in Sarajevo
persoonlijk ken, dacht ik een paar seconden gek te worden in mijn
bioscoopstoel. Honigmann onthoudt zich aan het eind van de naar mijn
smaak geniale film wijselijk van een moraal, niettemin dringen zich
ongemakkelijke gevolgtrekkingen op. Bijvoorbeeld dat het geen goed idee
is om militairen die bij zogenoemde vredesmissies worden ingezet, voor
te houden dat zij niet zozeer soldaten zijn, maar altruïsten met
een geweer. En dat het fundamenteel onrechtvaardig is om - zoals na
Srebrenica - aan het veilige thuisfront militairen kwalijk te nemen dat
hun optreden niet heeft beantwoord aan de morele maatstaven van de
Hollandse huiskamer. Oorlog is oorlog, ook al heet hij vredesoperatie.
Van oudsher wordt van militairen bereidheid verwacht tot het hoogste
offer - de dood. Crazy laat zien dat er ook nog een op
één na hoogste offer bestaat dat iedere militair moet
brengen: een intieme, riskante omgang met de waanzin, waarin het
individu alleen te verliezen heeft.
|
NRC Webpagina's
1 DECEMBER 1999
|