|
T I T E L : |
Enigma |
R E G I E : |
Paul Ruven |
M E T : |
Jack Wouterse, Ariane Schluter, Chip Braym, Frans van Deursen, Georgina Verbaan |
In: Het Ketelhuis, Amsterdam
Op zoek naar acteurs in een slachthuis
Door BIANCA STIGTER
Regisseur Paul Ruven noemt zijn
nieuwe film Enigma gekscherend de eerste Nederlandse Dogmafilm.
Enigma, een lange versie van een al door de VPRO uitgezonden
televisiefilm, is net als de Deense dogmafilms met een digitale camera
op echte locaties gedraaid en de acteurs mochten improviseren. De
luchtige toon van Enigma doet echter niet aan het werk van Thomas
Vinterberg en Lars von Trier denken, maar eerder aan recente Amsterdamse
films van Eddy Terstall en Robert Jan Westdijk. Net als in De
boekverfilming is het maken van een film het onderwerp en net als in
Zusje speelt de camera een actieve rol in het verhaal.
In Enigma draait alles om Max, een werkeloze acteur die door Jack
Wouterse gespeeld wordt als een zevenklapper van een man. Deze lobbes
die steeds weer ontploft heeft het script geschreven voor een actiefilm,
die hij wil slijten aan een Amerikaanse producent. Om zijn film aan te
prijzen heeft Max een cameraman gehuurd die een proefversie van de film
maakt, en het is die video waaruit Enigma bestaat. Max oreert op
het dak van de City, rekruteert acteurs in de Schouwburg en in een
slachthuis, steelt een auto om sneller op de Dam te zijn en probeert op
de Zeedijk een pistool aan te schaffen. Max' film en Max' werkelijkheid,
waarin als tegenwicht voor de flauwe grappen en inventieve grollen ook
nog een overleden kind een rol speelt, zijn dan al niet meer uit elkaar
te houden.
Paul Ruven, die eerder onder meer De Tranen van Maria Machita en
Filmpje! maakte, levert met Enigma een kleine film af
waarin met Amsterdamse flair leuke ongein, melige satire en nogal
plompverloren drama met elkaar verknoopt raken. Gingen er van zulke
filmpjes maar dertien in een dozijn.
|
NRC Webpagina's
1 DECEMBER 1999
|