|
T I T E L : |
The Straight Story |
R E G I E : |
David Lynch |
M E T : |
Richard Farnsworth, Sissy Spacek, Harry Dean Stanton |
In: 11 theaters
Neem gas terug, tel je zegeningen
Door BIANCA STIGTER
Een man rijdt op een
grasmaaimachine met aanhangwagen over een weg tussen twee
maïsvelden. Hij is en profil te zien, zijn hoofd steekt net boven
het gewas uit. De camera blijft hem binnen het kader houden terwijl hij
met een paar kilometer per uur voorttuft. Dan laat de camera hem los,
gaat de lucht in, en toont hoe lang dit landschap duurt. Veld na veld,
heuvel na heuvel, achter de horizon verandert de horizon niet. Dan keren
we weer terug naar de man op de maaimachine, die maar een paar meter
lijkt opgeschoven.
David Lynch vertaalt ruimte vaker in tijd in zijn
nieuwe film The Straight Story. De film is een ode aan het
middenwesten van Amerika, aan het landschap en aan de mensen die er
wonen. Als je niet oppast raas je ze voorbij, want door de auto en het
vliegtuig is ook dit landschap klein geworden. Maar als je gas
terugneemt, zie je de zegeningen.
Het verbaast dat The Straight Story van David Lynch is. In films
als Blue Velvet en Lost Highway en in de televisieserie
Twin Peaks wilde hij laten zien wat er onder de oppervlakte van
het Amerika van cherry pie en gemaaide gazons broeide. In The
Straight Story blijft Lynch aan die oppervlakte. Het is een film
over fatsoen.
The Straight Story is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal en
vertelt over Alvin Straight, die in 1994 per grasmaaier van Laurens,
Iowa naar Mount Zion, Wisconsin reisde, een afstand van zestig mijl. In
Mount Zion woonde Straights zieke broer, die hij na een ruzie tien jaar
niet meer had gezien. Waarschijnlijk heeft Lynch, die de programmatische
titel van de film van de werkelijkheid cadeau kreeg, meteen aangevoeld
dat dit romantische verhaal een andere aanpak behoefde. Het is een
geschiedenis die weinig gebroei verdraagt. Een film noir had het
bijvoorbeeld nooit kunnen worden. Maar voor sommige gebeurtenissen is
het korte, feitelijke krantenbericht misschien wel de meest geschikte
vorm. Er langer over lezen, er meer over weten, het voor je zien, kan er
alleen maar afbreuk aan doen. Een reis per grasmaaimachine! Dat eerste
uitroepteken is nauwelijks te overtreffen.
Toch doet Lynch een heel aardige poging. The Straight Story is
waarschijnlijk de sloomste roadmovie die er ooit gemaakt is, maar in dat
trage tempo zijn spanning en humor met vakmanschap gedoseerd. Door de
ontmoetingen langs de weg wordt de film ook een reis door het leven van
de hoofdpersoon. Hij haalt bijvoorbeeld pijnlijke herinneringen op aan
de Tweede Wereldoorlog.
Lynch werd voor zijn film erg geholpen door cameraman Freddie Francis,
die je een soort nostalgische eerbied voor zonsondergangen en
sterrenhemels kan doen voelen, en door acteur Richard Farnsworth, die
zijn carrière lang geleden begon als stuntman in westerns. Hij
doet de ogen van de oude Straight twinkelen en is in zijn diverse
houthakkershemden een man die wijs genoeg is geworden om zijn eigen gang
te gaan.
Het enige dat Lynch en zijn medewerkers niet lukte, is van Straight een
man te maken die ontroert. Opmerkingen als 'het ergste van oud worden is
je herinneren dat je jong was' zijn bedoeld om te resoneren tussen de
heuvels, maar ze blijven hol.
|
NRC Webpagina's
1 DECEMBER 1999
|