|
T I T E L : |
Blue Streak |
R E G I E : |
Les Mayfield |
M E T : |
Martin Lawrence, Luke Wilson, William Forsythe, Dave Chappelle |
In: 50 theaters.
Martin Lawrence als boef die boeven vangt
Door HANS BEEREKAMP
De beste grap in Blue
Streak, een matige comedy thriller met verrassend groot
Amerikaans succes, is tevens het scharnier van de plot. Vlak voordat hij
gearresteerd wordt voor de roof van een kostbare blauwe diamant, weet
een inbreker (Martin Lawrence) zijn buit te verbergen. Hij plakt de
edelsteen met kleefband vast in de luchtkoker van een belendend pand in
aanbouw en prent zich het adres goed in. Twee jaar later komt hij uit de
gevangenis en hoeft er alleen maar even langs te gaan. Maar wat staat er
met grote letters op de voorgevel? Los Angeles Police Department.
Dus moet de dief zich met een gestolen identiteitsbewijs voor een
rechercheur uitgeven, want een politiebureau kom je alleen maar binnen
met een badge of met handboeien. En dus is hij binnen de kortste keren
een succesvol politieman, want hij kent alle kneepjes van het
boevenmétier.
Blue Streak wordt volstrekt routineus afgehandeld. In de traditie
van het genre waarvoor Lethal Weapon en 48 Hrs. de
blauwdruk leverden, wordt de zwarte mooiprater Lawrence in een
surveillanceteam gekoppeld aan een timide blanke dienstklopper (Luke
Wilson).
Er wordt hartstochtelijk gescheurd met politieauto's, Lawrence komt oude
maten tegen die slechts tegen betaling bereid zijn te zwijgen over zijn
ware identiteit. De politiechefs ontdekken al snel dat hun nieuwe
kampioen-rechercheur in geen enkel dossier voorkomt, maar ook dat
gegeven mag de pret niet drukken: hij zal wel een undercoveragent van de
FBI zijn, van de CIA of van Internal Affairs. De populariteit van de
fysieke capriolen van Martin Lawrence (hij was eerder te zien in onder
meer Bad Boys en Life) is een klein raadsel, want zijn
verschijning voegt weinig origineels toe aan die van vergelijkbare
sterren als Eddie Murphy en Will Smith. Regisseur Les Mayfield
(Flubber) zegt Blue Streak ook te bedoelen als hommage aan
politiefilms uit de jaren zeventig als The Hot Rock en Cops
and Robbers, nu niet bepaald klassiekers. Het enige wat zichtbaar in
die richting wijst is een bijrolletje als de documentenvervalser ome Lou
van Richard C. Sarafian, een typische regisseur uit die periode. Aaan
dat soort subtiliteiten kan de hitstatus van Mayfields kleine film
moeilijk geweten worden, dus er moet iets anders aan de hand zijn, dat
mij ontgaat.
|
NRC Webpagina's
24 NOVEMBER 1999
|