|
T I T E L : |
Of Freaks And Men (Pro oedorov i ljoedjei) |
R E G I E : |
Alexej Balabanov |
M E T : |
Sergej Makovetsky, Viktor Soechoroekov, Dinara Droekarova, Lika Nevolina, Aljosja Djo, Tsjingiz Tsydendambajev |
In: Rialto, Amsterdam; Haags Filmhuis; 't Hoogt, Utrecht.
Pornografie in Sint Petersburg
Door BIANCA STIGTER
De Russische film Of Freaks
and Men speelt zich af in Sint Petersburg aan het begin van deze
eeuw. De kostuums en de decors zien er historisch verantwoord uit, al
moet dat op sommige plaatsen niet zoveel moeite moet hebben gekost. Je
kuhnt op een Amsterdamse gracht nog wel eens door een Breitner lopen, en
net als Amsterdam is Sint Petersburg een stad waar het op een
regenachtige avond in het centrum met een beetje goede wil nog 1900 kan
lijken.
Regisseur Balabanov, die hiervoor met veel succes de in het hedendaagse
Petersburg spelende gangsterfilm Brat maakte, heeft ervoor
gekozen met zijn manier van filmen ook aan de door hem gekozen periode
te herinneren. Of Freaks and Men is niet in kleur, niet in zwart-
wit, maar in sepia, het bruin waar films en foto's aan het begin van de
eeuw vaak in werden gebaad. Af en toe komt er, net als in een stomme
film, een sierlijke tekstkaart in beeld. Het zou interessant zijn om
Of Freaks and Man aan iemand te laten zien die die tijd op die
plaats heeft meegemaakt. Zou de film een honderdjarige aan de
werkelijkheid van toen doen denken, of aan afbeeldingen uit die tijd? Ik
vermoed het laatste.
Of Freaks And Men gáát ook over fotografie en film,
en wel van de opwindende soort. Balabanov introduceert de kijker bij
twee rijke Russische gezinnen, dat van een arts en dat van een spoorweg-
ingenieur.Via hun dienstmeisjes komen ze terecht bij de fabricage van
erotische foto's en een erotische film door de Duitser Johann en zijn
trawanten. De dochter van de ingenieur, de vrouw van de arts en de door
dat paar geadopteerde Siamese tweeling dienen als modellen.
Er gaat een merkwaardige rust uit van Of Freaks And Men. Net als
bij een ballet van Hans van Manen lijken de ordelijke composities jou
niet nodig te hebben om begrepen te worden. De beelden zijn zo in balans
dat ze tot wegdromen uitnodigen. De humor en het treurige lot van de
vrouwen en de tweeling roepen je toch steeds weer bij de les.
De tweeling wordt gedwongen tot het naakt zingen van weemoedige
liederen. De vrouwen moeten vooral met de billen bloot. Ze worden voor
de foto's met een roe geslagen door een oude vrouw die vroeger Johanns
kindermeisje was en tussen de opnames ligt te slapen in een bezemkast.
Volgens Balabanov, die voor de film geïnspireerd werd door een
serie oude erotische foto's uit Petersburg, was slaan in de vorige eeuw
de populairste perversie. Hij verklaart dat door dat aan de toen nog
veel voorkomende lijfstraffen. Aan het eind van de film zoekt de
inmiddels uit de klauwen van Johann ontsnapte Liza haar toevlucht nu
voor haar eigen genot bij een zweepje. In Rusland is op Of Freaks and
Men nogal heftig gereageerd. De film werd in de ban gedaan door de
invloedrijke cineast Nikita Mikhalkov (regisseur van onder meer
Urga en Burnt by the Sun) die in de verderfelijke films
van Balabanov de duivel aan het werk ziet.
Of Freaks and Men is voor mij een afstandelijke, scherpzinnige
fantasie over seks, fotografie en geschiedenis. De film stemt weemoedig
zoals oude erotische foto's dat vaak doen. Wat eens opwond is nu
onschuldig geworden. Maar die onschuld is in Of Freaks and Men
bedrieglijk. De film gaat ook over de macht van stijl. Balabanov
verzacht het leed met een sluier van jaren, maar die heeft hij zelf
geweven. |
NRC Webpagina's
24 NOVEMBER 1999
|