|
T I T E L : |
Aimee & Jaguar |
R E G I E : |
Max Fräberböck |
M E T : |
Maria Schrader, Juliane Köhler, Johanna Wokalek, Heike Makatsch, Detlev Buck, H.C. Blumenberg, Dani Levy, Rosel Zech |
In: 10 theaters
Lesbische liefde tijdens oorlog in Berlijn
Door HANS BEEREKAMP
Nog lang niet alle verhalen uit
de nazi-tijd zijn verteld. Het lijkt een goed teken dat het Duitse
filmpubliek in groten getale afkomt op goed gemaakte, ontspannen de
geschiedenis ontrafelende speelfilms over een periode die tot voor kort
slechts pijnlijke confrontaties of schematisch helden- en schurkendom
opleverde.
Comedian Harmonists was vorig jaar zo'n vlotte film
over de teloorgang van een grotendeels joodse zanggroep, en dit jaar
debuteert televisieregisseur Max Fräberböck met een speelfilm naar
Erika Fischers op ware feiten gebaseerde bestseller Aimee &
Jaguar. De beide hoofdrolspeelsters Maria Schrader en Juliane
Köhler wonnen een Zilveren Beer tijdens het laatste filmfestival
van Berlijn en het schrijnende lesbische liefdesverhaal werd een grote
hit.
Wie de moeite neemt om te analyseren hoe het Duitse verleden verwerkt
wordt in deze vertelling, tempert zijn euforie over het bestaan van
'lichte' films over Berlijn in de jaren veertig misschien toch een
beetje. Eind 1943, begin 1944 zijn vier joodse vriendinnen de dans op
wonderbaarlijke wijze nog steeds ontsprongen. In het hol van de leeuw,
een bar voor hoge officieren, ontmoeten zij elkaar, flirten met andere
dames en poseren, in ruil voor vervalste identiteitsbewijzen, naakt
voor een fotograaf, die de pin-ups naar het Oostfront stuurt. Een van
de vier, de gewiekste Felice (Maria Schrader), werkt voor een nazi-
krant en schrijft onder de naam Jaguar liefdesbrieven aan een
antisemitische huisvrouw, draagster van het Bronzen Moederkruis. Deze
Lily (Juliane Köhler) verpacht haar hart aan de steeds
onvoorzichtiger opererende aanbidster; Felice wordt opgepakt en
vermoord, Lily's hart zal tot op de dag van vandaag, zo blijkt uit een
flash-forward, gebroken blijven.
Toch mooi, zo'n romance die alle tegenstellingen overbrugt: een
meeloopster die van een jodin houdt, en vice-versa. Aimee &
Jaguar is een goed gemaakte, onderhoudende film, die net iets te
gemakkelijk heenstapt over de bezwaren, die je tegen de strekking in
zou kunnen brengen. Niet elk waar gebeurd verhaal hoeft voor zoete koek
geslikt te worden, als de echte smaak zo bitter is. Sommige paradoxen
getuigen van weinig wijsheid.
|
NRC Webpagina's
17 NOVEMBER 1999
|