|
T I T E L : |
Disney's Tarzan |
R E G I E : |
Chris Buck en Kevin Lima |
M E T : |
Met: de stemmen van Tony Goldwyn, Minnie Driver, Glenn Close, Nigel Hawthorne, Wayne Knight |
In: 28 theaters. Nederlandse nasynchronisatie in: 110 theaters
Disneyromantiek in Tarzan platgewalst
Door BIANCA STIGTER
Een film van Walt Disney kan wat
films van Woody Allen of Fred Astaire ook kunnen: een mens gelukkig
maken. In de beste films van Disney en zijn studio zitten momenten
waarvan je je verliefd gaat voelen. Bambi op het ijs. Mowgli op de buik
van Baloe. De van kleur verschietende jurk van Assepoester. De
aristocatjes op de piano.
In Tarzan, de nieuwste tekenfilm van de
Disney Studio's, had weer zo'n moment kunnen zitten: Tarzan die over de
boomstammen in de jungle surft. Het is niet zo. Tarzan is een film die
net zo bombastisch van toon is als het eveneens in de jungle gesitueerde
The Lion King. Voor grappen, voor plezier, is hier weinig plaats.
De film dendert maar voort, als een videoclip begeleid door de eentonig
ronkende muziek van Phil Collins. De karakters die voor een komische
noot moeten zorgen, zoals de bange olifant Tantor, wordt niet eens de
tijd gegund voor een behoorlijke introductie, zodat hun aanwezigheid tot
het einde toe raadselachtig blijft. Disney's Tarzan is een achtbaanrit,
geen musical.
De jungle ziet er prachig uit in Tarzan, hoewel je niet echt de
tijd krijgt ernaar te kijken. Het landschap is niet zo grafisch als in
Mulan of Aladdin, het is zelfs schilderachtiger dan ooit.
Dankzij een nieuwe computertechniek die deep canvas wordt
genoemd, kan de achtergrond ook met de karakters mee bewegen. Tarzan
beweegt zelf ook prachtig, al steekt hij als karikatuur soms hinderlijk
af bij het meer realistische oerwoud. Maar nog nooit heeft een mens zo
overtuigend als een gorilla gelopen. De tekenaars laten tegelijkertijd
zien dat ook Tarzan niet echt als een aap uit de voeten kan. Tarzans
armen doen wat die van gorilla's doen, maar zijn knieën steken er
tragisch tussenuit. In deze scène wordt het speciaal soort
realisme waar tekenfilms toe in staat zijn wel uitgebuit. Het verhaal
van Tarzan is op de door Disney bekende wijze van zijn scherpe
kantjes ontdaan, met als handicap dat er zonder scherpe kantjes van dat
verhaal weinig overblijft. De film maakt daardoor soms een wat lege
indruk. De menselijke bewoners van Afrika zijn bijvoorbeeld geheel uit
het verhaal geschreven. Voor de taal van de apen is evenmin een elegante
oplossing gevonden. Ze praten Engels met elkaar en Tarzan, maar grommen
naar de blanken.
|
NRC Webpagina's
17 NOVEMBER 1999
|