|
T I T E L : |
Ça commence aujourd'hui |
R E G I E : |
Bertrand Tavernier |
M E T : |
Philippe Torreton, Maria Pitarresi, Nadia Kaci, Françoise Bette, Didier Bezace, Betty Teboulle, Gérard Giroudon |
In: Kriterion, Amsterdam; Babylon, Den Haag
Bertrand Taverniers J'accuse tegen bureaucratie en
desinteresse
Ode aan idealistische onderwijzer
Door HANS BEEREKAMP
Ver van Parijs, in een Noord-
Frans stadje met allang gesloten mijnen, staat een kleuterschool, waar
de kinderen vaak te laat komen.
Waarom zouden hun ouders opstaan om ze
weg te brengen, als ze de rest van de dag toch niets te doen hebben? Een
bijdrage van dertig francs aan het schoolfonds is al snel te veel, als
je van dat bedrag een week moet eten. Een slonzige vrouw frommelt in
haar jas, terwijl ze met de onderwijzer praat. Na enige aarzeling komt
een brief te voorschijn, waar ze niets van begrijpt; in ambtelijke taal
wordt daarin meegedeeld dat ze wegens huurachterstand uit haar huis
gezet zal worden, waar gas en licht al veel eerder afgesneden zijn. Een
keer moet de school een dag dicht, omdat vandalen ingebroken hebben en
alles kapot is. Maar de onderwijsinspecteur berispt de onderwijzer,
omdat hij niet de pedagogische doelen van al zijn activiteiten in het
logboek heeft geschreven.
Ça commence aujourd'hui van regisseur Bertrand Tavernier
is een sociaal-realistisch pamflet, een J'accuse gesitueerd in
dezelfde mijnstreek waar Emile Zola's Germinal zich afspeelde.
Het is ook een wonderlijk knap geconstrueerde speelfilm, waarin de
meeste professionele acteurs nauwelijks te onderscheiden zijn van mensen
die hun eigen leven naspelen, en waarin de geraffineerde cameravoering
door Alain Choquart een ruige documentaire stijl paart aan meeslepende
lyriek, die optimaal de mogelijkheden van het widescreen-formaat
benut.
Het is moeilijk niet geëmotioneerd te raken door het alledaagse
heldendom van de hoofdonderwijzer Daniel (Philippe Torreton), die niet
alleen zijn kinderen les geeft, maar zich noodgewongen ook met hun
opvoeding bemoeit. Hij vecht voor een regulier medisch onderzoek, om
verwaarlozing, mishandeling en incest op te kunnen sporen. Hij vecht
tegen de bureaucratische instelling van een communistische burgemeester,
en met de sociale dienst, die zijn beloften niet nakomt. En, in de beste
traditie van Franse onderwijsvernieuwers als Freinet, geeft hij
fascinerend onderwijs, dat het beste haalt uit de onaangesproken
talenten van zijn kinderen.
Tavernier is altijd geïnteresseerd geweest in een semi-documentaire
benadering van sociale onderwerpen, maar hij is met de jaren steeds
radicaler geworden. Het voorlopige eindpunt van die ontwikkeling leek in
1992 L.627, een samen met politiemensen geschreven en uitgevoerde
reconstructie van de dagelijkse recherchepraktijk. Ça commence
aujourd'hui, geschreven samen met zijn dochter Tiffany en haar man,
de onderwijzer-schrijver Dominique Sampiero, is mooier en bozer; als
voorbeeld diende het werk van Ken Loach, maar Tavernier gaat nog een
stapje verder. De film is minstens zo intens als Riff-Raff of
Ladybird, Ladybird, en doordachter in zijn vormgeving. Je voelt
in elk beeld de authenticiteit, maar ook de rijkdom aan materiaal. Met
meesterhand schetst Tavernier soms in een paar seconden glashelder de
tragiek van een personage, van een anekdote of van een onoplosbaar
dilemma.
Zijn film is een ode aan idealisten die tegen de klippen op blijven
strijden, in een situatie die hopeloos lijkt.
De enige kritiek die ik kan bedenken is dat hoofdrolspeler Philippe
Torreton, een formidabel acteur van de Comédie Française,
soms iets te veel theatraal pathos laat doorklinken in zijn helden dom.
Het is een kwestie van piepkleine nuances, in een voorbeeldige film met
een uiterst zinnig onderwerp, veel en veel beter dan alle tot nu toe
door Parijzenaars in de Noord-Franse gordel van wanhoop gesitueerde
realistische films.
|
NRC Webpagina's
17 NOVEMBER 1999
|