|
T I T E L : |
Bedrooms and Hallways |
R E G I E : |
Rose Troche |
M E T : |
Kevin McKidd, Tom Hollander, Julie Graham |
In: Desmet, Amsterdam; Filmhuis, Leeuwarden; Springhaver, Utrecht.
Seksueel in de war in Londen
Door HANS BEEREKAMP
Als een eenzame figuur in het
donker in de richting van zijn voordeur stommelt en mompelt dat al zijn
vrienden het met hem eens zijn dat een verjaardag te onbelangrijk is om
gevierd te worden, weet de filmkijker wel wat er staat te gebeuren,
nadat hij de sleutel in het slot heeft gestoken:
'Surprise!'
Voorspelbaarheid van de scenario-ontwikkelingen is een
belangrijk kenmerk van de boulevardkomedie, een genre waarnaar in ieder
geval de titel Bedrooms and Hallways verwijst. De Engelse
scenarioschrijver Robert Farrar moet gedacht hebben dat zo'n vertrouwd
stramien van slaapkamermisverstanden de ideale bedding zou vormen voor
een moderne relatiekomedie, waarin juist alle vooroordelen en
stereotiepen over seksuele identiteit gerelativeerd worden. De jarige
homoseksuele hoofdpersoon Leo (Kevin McKidd) wordt immers in een
mannenpraatgroep verliefd op de heteroseksuele partner van zijn
jeugdvriendinnetje (Jennifer Ehle), en weet op het laatst niet meer wie
hij kiezen moet, laat staan in welk vakje hij past.
De producenten van de Brits-Frans-Duitse coproductie leek het op hun
beurt een goed idee om voor de regie van deze zeer Londense komedie een
Amerikaanse aan te trekken, en wel Rose Troche, die in 1994 veel eer
inlegde met haar tamelijk militant lesbisch georiënteerde low-
budget-debuut Go Fish.
Het resultaat van al deze iets te schematische overwegingen is een
formulefilm die alleen op papier een tegendraads effect sorteert. De
leukste rol is die van Leo's huisgenoot, de sjofele relnicht Darren (Tom
Hollander): met veel bravoure redt hij zichzelf en anderen uit netelige
situaties, waar Feydeau niet van had durven dromen. De meeste andere
acteurs stranden op de onmogelijke opgave om de boulevardintrige te
bevolken met genuanceerde personages, die zich niet gemakkelijk seksueel
laten categoriseren. Een zekere flair kan de regie van Troche niet
ontzegd worden; met vloeiende, gecompliceerde camerabewegingen verkent
ze een haar vreemde wereld, maar heeft de pech dat het relatielabyrint
van Londense dertigers voor de bezoekers van Notting Hill en
Sliding Doors en een handvol andere recente lichte romantische
films nauwelijks meer geheimen kent. Aardig is Bedrooms and
Hallways beslist, soms zelfs charmant, maar oorspronkelijk kun je de
satire op een new age-achtige praatgroep of op de huizenprijzen in een
grote Europese stad toch niet echt meer noemen. Maar dat is
waarschijnlijk ook niet de bedoeling van een film, die zichzelf
parmantig afficheert als een variatie op een afgekloven genre.
|
NRC Webpagina's
10 NOVEMBER 1999
|