|
T I T E L : |
Buffalo '66 |
R E G I E : |
Vincent Gallo |
M E T : |
Vincent Gallo, Christina Ricci, Ben Gazzara, Mickey Rourke, Anjelica Huston, Rosanna Arquette |
Uitgebracht op huurvideo door Columbia TriStar Homevideo
Vormbewust regiedebuut van acteur Vincent Gallo rechtstreeks op video
Een tragisch leven in een te krap jekkie
Door DANA LINSSEN
Billy Brown is zo'n volwassen
jongen die met opgetrokken schouders en een licht verbeten
gelaatsuitdrukking door het leven gaat. In iets te krappe jekkies en een
net te korte pantalon, maar wel met de kwiekste rode laarzen die je ooit
hebt gezien.
Billy Brown lijkt erg op Vincent Gallo, een acteur die er
een kunst van heeft gemaakt om zulke herkenbare personages te spelen dat
hij er zelf onzichtbaar door is geworden. Gallo speelde onder meer in
The Funeral van Abel Ferrara, Emir Kusturica's Arizona
Dream, Nénette et Boni van Claire Denis en nog een
handvol onafhankelijke artfilms. Als het je eenmaal is gelukt om zijn
ingevallen wangen, vlassige baardgroei en koortsige ogen weer voor de
geest te halen, dan blijk je hem ook nog gezien te hebben in Martin
Scorsese's Casino en House of the Spirits van Bille
August.
Buffalo '66 is Gallo's sterk autobiografische regiedebuut. Niet
alleen nam hij het merendeel van de scènes in zijn eigen
ouderlijk huis in Buffalo op, de Frank Sinatra-cover artiest die door
zijn filmvader wordt geplaybackt is, zo lezen we op de aftiteling, ook
nog eens Gallo's vader zelf. Gecombineerd met het mistroostige milieu
waarin de film zich afspeelt, zou je verwachten dat Buffalo '66
een rancuneuze afrekening van een introverte filmmaker met zijn ouders
en zijn jeugd zou zijn. Niets is minder waar. Alleen al de
beginsequentie waarin de zojuist uit de gevangenis ontslagen Billy zo
nodig naar de plee moet en met die rare dunne benen in dat malle strakke
broekje allerlei strapatsen moet uithalen om ergens te kunnen plassen is
zo komisch dat hij je de slappe lach bezorgd.
De film moet het hebben van dat soort zorgvuldig uitgewerkte anekdotes,
over chocolade-allergie, de Superbowl, bookmakers en stripteasetenten.
Ogenschijnlijk lijken het wat toevallige herinneringen uit het treurige
leven van een doorsnee Amerikaan. Maar via de anekdote en de sketch
(sommige scènes, zoals voornoemde playback-act zijn zelfs belicht
als het miesje toneeltje in een derderangs cabaret) brengt Gallo
ordening in het tragisch-absurde leven van zijn hoofdpersoon. Door de
semi-geïmproviseerde manier waarop de overige personages (met name
zijn ouders, neergezet door Ben Gazzara en Anjelica Huston) om hem heen
draaien, wordt alleen Billy een karakter van vlees en bloed. De anderen
blijven de typetjes zoals de hoofdpersoon ze ziet. Met uitzondering van
een blonde Christina Ricci, die hier meer dan ooit op Bette Davis lijkt.
In tegenstelling tot de door hemzelf vertolkte Billy moet regisseur
Gallo een beetje verliefd op haar zijn geworden, want hij tast met de
camera gefascineerd haar weerbarstige wangen af en speelt met haar het
spelletje wie er het eerste met z'n ogen knippert, zo lang houdt hij
haar in close-up frontaal in beeld. Waarbij gezegd moet worden dat de
camera het altijd verliest.
Buffalo '66 is een voor weinig geld gedraaide, onopgesmukte maar
persoonlijke en vormbewuste film. Dat laatste blijkt onder meer uit de
gestileerde cameravoering en de discontue montage. Ook stapelt Gallo
binnen zijn kader soms plaatje op plaatje om een geheugenlandschap te
creëren. Dat versterkt de identificatie met zijn hoofdpersoon, want
het zijn immers exclusief zijn herinneringen die we krijgen
voorgeschoteld.
Dat Buffalo '66 na een succesvolle festivalgeschiedenis (hij
draaide onder meer in Rotterdam) nu op video wordt uitgebracht, is winst
voor de liefhebber van kleine, doordachte en vooral onafhankelijk
geproduceerde films. En het bewijst wederom dat, met het eveneens
onuitgebrachte The War Zone van Tim Roth en Nil by Mouth
van Gary Oldman, de krenten in de filmpap steeds vaker in de videotheek
gezocht moeten worden.
|
NRC Webpagina's
27 OKTOBER 1999
|