|
T I T E L : |
Goodbye Lover |
R E G I E : |
Roland Joffé |
M E T : |
Patricia Arquette, Dermot Mulroney, Don Johnson, Ellen DeGeneres |
Uitgebracht op video door Warmer Home Video
Expres op hol geslagen neo-noir
Door BIANCA STIGTER
Het scenario van Goodbye
Lover bevat zoveel twists en turns dat er geen beginnen aan is het
samen te vatten.
Aan het einde van deze expres op hol geslagen neo-noir
heeft iedereen iedereen bedrogen en verraden en opnieuw een rad voor
ogen gedraaid, en is het alsof je in een keer het totale aanbod aan
misdaadfilms en -series van een week televisie achter de rug hebt. Een
femme fatale, een nufje, twee broers die niet willen deugen en een
cynische detective zijn de belangrijkste personages. Een huwelijk in Las
Vegas, een val van een balkon in een zwembad, een achtervolging per
auto, een seriemoordenaar, een huurmoordenaar, een overspelige senator,
levensverzekeringen; het zit er allemaal in. Het resultaat is niet beter
maar intenser hetzelfde: dubbelgetrokken bouillon van bouillonblokjes.
Goodbye Lover werd geregisseerd door Roland Joffé, die in
1984 vanuit het niets The Killing Fields regisseerde, en daarna
bezig is geweest daar weer in terug te zakken; met Goodbye Lover
versnelt hij waarschijnlijk het tempo. De film mocht in Amerika even in
de bioscoop draaien, maar wordt hier meteen op video uitgebracht.
De seksscènes zijn het verbijsterendst in het stijlvol bedoelde
Goodbye Lover. Patricia Arquette en Don Johnson doen het in de
kerk achter het orgel en de een klinkt de ander met handboeien vast aan
een glazen bijzettafeltje. Arquette ziet er in deze film uit alsof ze
alle outfitjes die ze als stoeipoes in Lost Highway en The Hi-
Lo Country droeg over elkaar heen heeft aangetrokken. Met haar
blonde Louise Brooks-pruik is ze femme fatale en dom blondje ineen. Don
Johnson, de detective uit de tv-serie Miami Vice, is nog steeds
vergeten dat de jaren tachtig voorbij zijn - zijn rimpels en buik zijn
wel op de hoogte. De detective wordt gespeeld door een ster uit een iets
recentere tv-serie, Ellen DeGeneres uit Ellen. Zij zorgt er als
de cynische detective voor dat de neo-noir af en toe ook nog een komedie
is. Net als Emma Thompsons detective in Judas Kiss propt ze het
ene na het andere junkfood naar binnen en grossiert ze in grofheden. Als
ze langs de snelweg twee verbrande lijken vindt, zegt ze bijvoorbeeld:
"one is regular, the other extra crispy."
|
NRC Webpagina's
27 OKTOBER 1999
|