|
T I T E L : |
Diva Dolorosa. |
R E G I E : |
Peter Delpeut. Muziek: Loek Dikker. |
M E T : |
Francesca Bertini, Pina Menichelli, Lydia Borelli |
In: Filmmuseum,
Amsterdam; Haags Filmhuis, Den
Haag.
Gloeien, zwelgen, verwelken
Door DANA LINSSEN
Ze bibbert en siddert, ze
zindert en trilt als een vlinder, haar dagen vervliegen als
koortsvlagen. Ze heet Pina of Francesca of Lyda, maar Peter Delpeut
maakte van haar één vrouw, een verrukkelijk wellustig
wezen en hij noemde haar Diva, als de veel betere versie van oermoeder
Eva. Diva Dolorosa is een compilatiefilm naar Delpeuts
(Lyrisch nitraat, The Forbidden Quest) beproefde recept.
Hij rangschikte en ontrafelde een stukje filmgeschiedenis, in dit geval
van de Italiaanse divafilms uit de jaren 1913-1920, en smeedde ze weer
samen, tot een associatief geheel en tegelijkertijd tot de ultieme
divafilm.
De anders zo rationalistisch filmende Delpeut heeft zich helemaal aan
zijn onderwerp overgegeven. Het had ook moeilijk anders gekund met al
die veeleisende hoofdpersonen, maar het maakt dat zijn film even
gepassioneerd gloeit als de blosjes op de wangen van de dames en het
steenkooltjesoranje van de getinte filmbeelden.
Diva Dolorosa is geen documentaire, wie meer wil weten over de
Italiaanse divafilm moet bij Delpeuts begeleidende publicatie 'Diva
Dolorosa. Reis naar het einde van een eeuw' (uitgegeven door Meulenhoff)
te rade gaan.
Maar komen we niet al alles te weten uit de drie bedrijven ('Gesluierde
verleiding', 'Stormen van de ziel' en 'Nacht zonder einde') tellende
film? Hoe de Diva zich geëxalteerd in het mondaine leven van
theater, bioscoop en partijtjes stort. Op zoek naar iets om de
voortdurende pijn in haar hart, het knagende gevoel in haar borstkas te
vergeten. Als een ware femme fatale geeft ze zich over aan tragische
affaires, maar liefde vindt ze niet. Van femme fatale transformeert ze
tot hysterica en verwelkt tenslotte tot femme fragile.
We leven nu aan het einde van een heel andere eeuw dan die van de zwarte
romantiek die dit soort vrouwen kon baren. Tegenwoordig zijn we
zelfbewust en zelfstandig, opgevoed door Madonna, Lady Di en de Spice
Girls. We rennen niet meer blootsvoets de bossen in, in de hoop dat een
versmade minnaar helderziend genoeg zal zijn om ons te volgen. Het heeft
ook geen zin om heimwee te hebben naar een tijd dat vrouwen alleen
gepassioneerd mochten zijn als ze daarna door waanzin getroffen werden.
Maar wat weten Delpeut en editor Menno Boerema en componist Loek Dikker,
die een vette, meeslepende score componeerde vol stijlcitaten uit Verdi,
Wagner en Ravel, de toeschouwer mee te slepen! Laat ik zeggen tot aan de
ránd van het bos.
|
NRC Webpagina's
20 OKTOBER 1999
|