|
T I T E L : |
De stilte (Sokout). |
R E G I E : |
Mohsen Makhmalbaf. |
M E T : |
Taminah Normatova, Nadereh Abdelahyeva, Golbibi Ziadolahyeva, Hakem Ghassem, Araz M. Moha
madli. |
Voorafgegaan door:
T I T E L : |
Een school weggeblazen door de wind (Madresse y ke bad bord) |
R E G I E : |
Mohsen Makhmalbaf |
M E T : |
Abbas Sahayi |
In: Rialto, Amster dam; Haags Filmhuis; 't Hoogt, Utrecht.
Mohsen Makhmalbaf en de verbeelding van
geluid
Door DANA LINSSEN
Natuurlijk zit er een hoop
herrie in een film die 'De stilte' heet. Van het gekwebbel van de
Tadzjiekse vrouwen die brood verkopen bij de rivier, het geklop en
gehamer van de koperslagers tot het ratelen van de zaden in de
granaatappels. Het zijn vooral de ogen van de tienjarige hoofdpersoon
die stil zijn, want Khorshid is blind.
Een film maken over wat een blinde jongen met zijn oren ziet, dat is aan
de Iraanse filmmaker Mohsen Makhmalbaf wel toevertrouwd, want Makhmalbaf
is niet alleen een dichter, maar ook een schoolmeester die ons
onvergetelijke lessen geeft over wat je allemaal met film kan. In het
begin van zijn carrière leidde dat tot verrassende excursies in
het grensgebied tussen pseudospeelfilm en fakedocumentaire waarin hij de
toeschouwer voortdurend bewust wilde maken van het feit dat ook
filmbeelden corrumpeerbaar zijn. Dat leidde tot polemische (vaak
letterlijk als antwoord op de films van collegafilmmaker Abbas
Kiarostami), politiek georiënteerde films als Once upon a time,
cinema (1991) en Salaam cinema (1994). In Gabbeh
(1995), een lyrische liefdesgeschiedenis over een meisje dat verhalen
tot tapijtjes weeft, liet hij zijn politiek georiënteerde
uitgangspunten los ten gunste van een poëtische cinema. Die lijn is
in De stilte voortgezet.
Waar Gabbeh over beeldgeworden verhalen ging, gaat De
stilte over beeldgeworden geluiden en daarom gaan beide films ook
gewoon weer over het wonder van het filmmaken.
Voor De stilte trok Makhmalbaf naar Perzisch-sprekend
Tadzjikistan, waar hij in de gelegenheid was om ongehinderd door de
Iraanse censor ongesluierde vrouwen en dansende meisjes te filmen. De
handeling concentreert zich op de blinde Khorshid, die elke dag door het
meisje Nadereh naar een instrumentenmaker wordt gebracht, waar hij in
dienst is om de 'setors' te stemmen, luitachtige instrumenten. De
klanken uit de wereld om hem heen zijn zowel zijn bakens als gevaarlijke
verlokkingen. Regelmatig komt hij te laat op zijn werk omdat hij weer
een meisje met een mooie stem of een muzikant is gevolgd. Zelfs de
dreigende klop van de huisbaas op de deur die om de huur komt vragen (en
met hetzelfde tatatatam als Beethovens Vijfde roffelt) wordt onderdeel
van een zingzangende symfonie. Nadat Makhmalbaf ons al heeft leren
denken en kijken en denken over wat we zien, leert hij ons in De
stilte luisteren met onze oren. Het enige bezwaar tegen zijn film is
dat de wereld die we te zien krijgen er misschien wel te mooi uitziet.
Kadrering, kleurgebruik en montage zijn zo gestileerd en verzorgd, dat
de beelden soms te stil worden om nog te kunnen zingen.
De stilte wordt voorafgegaan door Een school weggeblazen door
de wind, een kort filmpje over een nomadenschooltje dat door een
onderwijsinspecteur wordt bezocht. Het is een zeldzaam kleinood dat doet
hopen dat Makhmalbaf ook in zijn speelfilms politiek en poëzie weer
met elkaar in gesprek laat raken.
|
NRC Webpagina's
20 OKTOBER 1999
|