|
T I T E L : |
Children of Heaven (Bacheha-Yeason) |
R E G I E : |
Majid Majidi. |
M E T : |
Amir Farrokh Hashemian, Bahare Sediqi, Amir Naji. |
In: Cinecenter, Amsterdam.
Drama over het meisje zonder de roze
gymschoenen
Door HANS BEEREKAMP
Hoe een school in Brazilië
er van binnen uitziet, weet ik niet precies. Ook over de verhouding
tussen ouders en kinderen in India of over de huiswerkafspraken in
Nigeria heb ik nog nooit een film gezien. Dat het dagelijks leven van
kinderen in de islamitische republiek Iran daarentegen een open boek
geworden is, komt door het grote aantal Iraanse jeugdfilms dat de
afgelopen jaren ons land bereikte. Zoals bekend zijn het vooral de
Iraanse producties van het Centrum voor de Intellectuele Ontwikkeling
van Kinderen en Jonge Volwassenen die in het buitenland de aandacht
trekken. Regisseurs als Abbas Kiarostami of Jafar Panahi geven zelden
volmondig toe dat het maken van kinderfilms een doeltreffende manier
vormt om de censuur, bij voorbeeld in de kledingvoorschriften voor
actrices, te ontwijken. Zeker is dat die Iraanse kinderfilms uitmunten
door hun helderheid, authenticiteit en vermogen om uit kleine alledaagse
gebeurtenissen boeiend filmdrama te creëren.
Children of Heaven (Bacheha-Ye aseman in het Perzisch) is
weer zo'n voorbeeld van een eenvoudige, effectieve en zuivere manier van
vertellen. Het is de vierde lange film van regisseur Majid Majidi, die
zijn carrière begon als acteur in de vroege films van Mohsen
Makhmalbaf. Het verhaaltje houdt het midden tussen Panahi's De witte
ballon en Kiarostami's Waar is het huis van mijn vriend? Door
onoplettendheid raakt een negenjarig jongetje iets kwijt, in dit geval
de roze gymschoenen van zijn jongere zusje, die hij bij de schoenmaker
moest ophalen. Omdat het gezin, van Turkse afkomst, arm is, zijn er geen
andere schoenen voor haar en brengt het foutje de hoofdpersoon in een
lastig parket: hij kan zijn ouders niet bekennen wat er gebeurd is, en
hij moet zijn eigen schoenen heimelijk gaan delen met zijn zus, die
gelukkig net iets andere schooltijden heeft. De oplossing dient zich aan
door deelname aan een hardloopwedstrijd voor scholieren. De jongen zet
alles op alles om de derde prijs te winnen, want dat is een paar
sportschoenen, terwijl de eerste prijs, een vakantieweek in een
vrijetijdsparadijs hem geen lor kan schelen.
Zorgvuldig neemt regisseur-scenarist Majidi alle tijd om de kijker in te
wijden in elk detail van het leven in een achterbuurt van Teheran. Een
schoen die per ongeluk in een snel stromende goot terechtkomt, en daar
door een vriendelijke winkelier weer uit gevist wordt, wordt een
minstens zo spannend avontuur als de fantastische belevenissen in een
dure Amerikaanse kinderfilm vol special effects.
Children of Heaven is geen betere, misschien zelfs een iets
minder geslaagde film dan zijn illustere voorgangers uit Iran. Het
verschil is dat Majidi de tegenstellingen tussen arm en rijk soms net
iets te melodramatisch oppompt, bij voorbeeld wanneer het jongetje en
zijn vader in een villawijk huis aan huis aanbellen om hun diensten als
tuinlieden aan te bieden. Ook de knap gefilmde hardloopwedstrijd is als
apotheose net iets triomfantelijker dan gebruikelijk in de Iraanse
kinderfilmtraditie. Desondanks is het resultaat respectabel, onder
houdend en doeltreffend. Verbazing wekt wel de juichende toon die
Children of Heaven in Amerikaanse recensies ten deel viel. Het
lijkt wel alsof de auteurs nog nooit eerder een vergelijkbare productie
gezien hebben. Waarschijnlijk is die veronderstelling juist, want
Majidi's film, de eerste Iraanse film die voor een Oscar werd
genomineerd, kreeg daardoor in Amerika een veel bredere verspreiding. En
wie nog nooit eerder een kinderfilm uit Iran zag, moeten inderdaad de
schellen van de ogen vallen.
|
NRC Webpagina's
20 OKTOBER 1999
|