|
T I T E L : |
Festival Latinoamericano de cine y literatura. |
In: Lantaren/Venster, Rotterdam, 13 tot en met 20 oktober; De Balie, Filmmuseum, De Melkweg en Tropeninstituut, Amsterdam, 14 tot en met 24 oktober. Informatie: tel (010) 2772288
Films en muziek uit Latijns-Amerika
Door HANS BEEREKAMP
Hoewel voor het eerst vier
Amsterdamse theaters mede programma- onderdelen vertonen, blijft de
derde editie van het Festival Latinoamericano de cine y
literatura een hoofdzakelijk Rotterdamse aangelegenheid. De
kosmopolitische ambiance van een havenstad bleek in het verleden al de
ideale voedingsbodem voor een culturele manifestatie, die Latijns-
Amerikaanse films en muziek als min of meer gelijkwaardige elementen
presenteerde.
De literaire component valt iets minder op, al zullen schrijvers als
de Chileen Carlos Franz, de Argentijn Mempo Giardinelli, de Braziliaan
Antonio Torres en de Colombiaan Fernando Vallejo deelnemen aan een
seminar over 'het einde van de wereld' en Patagonië in het
bijzonder.
Films over Patagonië, zoals Alejandro Agresti's El viento se
llevó lo que, vormen een ander programmaonderdeel. Ook is er
een aantal documentaires en speelfilms te zien over de Latijns-
Amerikaanse voetbalcultuur, met name uit Brazilië.
In het retrospectief gewijd aan de Mexicaanse regisseur Arturo Ripstein
ontbreekt zijn meest recente film, de verfilming van Gabriel
García Márquez' El coronel no tiene quien le
escriba. Ripstein is in Nederland niet erg bekend, maar de laatste
jaren wel het object van internationale herwaardering, ook al geven
zijn laatste films daar weinig aanleiding toe. Wellicht bewijst zo'n
retrospectief dat onbekend ten onrechte onbemind maakte.
Misschien het spannendste onderdeel van dit festival vormt de kleine
reeks van Mexicaanse horrorfilms, vooral uit de jaren vijftig en
zestig, met vampieren, mummies en de gemaskerde worstelaar Santo. Van
de nieuwe speelfilms uit Latijns-Amerika die tijdens het festival
gelanceerd worden, verdienen er twee speciale vermelding: de
Colombiaanse speelfilm La vendedora de rosas van Victor Gaviria
over lijmsnuivende straatkinderen in Medellin, vrij naar Het meisje
met de zwavelstokjes, en de Cubaanse fantasie La vida es
silbar, waarvoor regisseur Fernando Pérez eerder dit jaar de
persprijs van het International Film Festival Rotterdam won.
|
NRC Webpagina's
13 OKTOBER 1999
|