|
T I T E L : |
The Making of a New Empire |
R E G I E : |
Jos de Putter |
M E T : |
Chozj-Achmed Noechajev |
In: Kriterion, Amsterdam.
In het hoofdkwartier van een Tsjetsjeense
maffiabaas
Door HANS BEEREKAMP
'Access' is een
belangrijk begrip voor documentairemakers: hoe verwerf je zo veel
vertrouwen van je hoofdpersonen dat ze de camera toegang geven tot
gebeurtenissen die je zelden op film of televisie ziet? In het geval van
de Tsjetsjeense warlord, maffiabaas en zakenman Chozj-Achmed
Noechajev, held van de documentaire The Making of a New Empire
van regisseur Jos de Putter, moeten er stevige afspraken gemaakt zijn.
Wat de eindmontage niet haalde en wanneer de camera uitgezet werd, zal
voorlopig wel geheim blijven, maar de resterende access is nog
steeds imposant.
Is het al uitzonderlijk om in een oorlogsgebied in de hoofdkwartieren
van een van de strijdende partijen te kijken, de openhartigheid van
Noechajev over zijn verleden in de goelag en de georganiseerde misdaad
in Moskou is tamelijk uniek. Dóórvragen over de
discrepantie tussen Noechajevs nobele elegantie, zijn maatpakken en
Mercedes en vermogen om Elizabeth Taylor, Julio Iglesias en Margaret
Thatcher voor zijn karretje te spannen, was niet mogelijk, maar wie goed
kijkt ziet zijn ware gewelddadige aard door de respectabiliteit van een
godfather heen schemeren.
Minder dan in Het is een schone dag geweest of Nagasaki
Stories betoont De Putter zich een filmkunstenaar, iemand die de
werkelijkheid opnieuw rangschikt. The Making of a New Empire is
briljante impressionistische journalistiek, zoals in het programma
Diogenes, waar de regisseur ook eerder voor werkte. Veel vragen
en verklaringen ontbreken (wie schieten er op de achtergrond? wat is de
plaats van Noechajev in het Tsjetsjeense krachtenveld?), maar The
Making of a New Empire onthult genoeg, met behoud van eigen stijl.
|
NRC Webpagina's
29 SEPTEMBER 1999
|