|
T I T E L : |
Los amantes del círculo polar |
R E G I E : |
Julio Medem |
M E T : |
Najwa Nimri, Fele Martinez, Nancho Novo, Maru Valdivielso, Beate Jensen |
In: 10 theaters.
Barok liefdesverhaal
Door HANS BEEREKAMP
De drie eerdere, alle in
Nederland uitgebrachte films van de Baskische regisseur Julio Medem
(Vacas, La ardilla roja en Tierra) bekoorden een
groot deel van het art-house-publiek door hun ingenieuze constructie,
romantische inhoud en vooral omdat elk detail zowel in het scenario als
in de vormgeving betekenis krijgt. Toeval bestaat niet in het universum
van Medem, rust en distantie al evenmin. Die extreme informatiedichtheid
en duidingsdrang, het expliciete gedram van Medem dat we toch vooral
steeds heel goed moeten opletten, heb ik altijd al ergerlijk gevonden.
In zijn vierde film, Los amantes del círculo polar, voert
het procédé het verst.
De twee voor elkaar bestemde hoofdpersonen Otto en Ana hebben
palindromische namen, legt Medem uit. Ze worden verliefd boven een atlas
die ligt opengeslagen bij de poolcirkel en hun liefde, eindigend in het
Finse Rovaniemi, is ook al cyclisch. Eerst begint de vader van Otto een
relatie met de moeder van Ana. Ze worden stiefbroer en -zus, en het
meisje denkt dat de jongen de ziel van haar overleden vader heeft
overgenomen. Freud is kinderspel vergeleken bij deze duizelingwekkende
cavalcade van betekenissen, waarvan hier slechts het ijsbergtopje
onthuld kan worden. Krzystof Kieslowski kon goochelen met zingeving en
moderne mystiek, hij was sober als Bresson in vergelijking met Julio
Medem. Goede filmverhalen moeten kunnen ademen, hun tijd nemen, ruimte
laten voor verschillende interpretaties, vind ik. Medems barokke
beeldkabbalistiek maakt amechtig en doet hartstochtelijk verlangen naar
eenvoudiger vormen van schoonheid en waarheid.
|
NRC Webpagina's
29 SEPTEMBER 1999
|