F I L M & V I D E O
|
|
In: Camera, Studio, Rembrandt, 't Hoogt en Grand Theatre Cinema Boulevard, Utrecht. Tot en met 1 oktober. Informatie: tel 030 2381144 en 2381280 en Internet http://www.filmfestival.nl.
Televisiedrama's bieden meer kwaliteit dan bioscoopproducties Een mager jaar voor speelfilms
Door HANS BEEREKAMP
Het seizoen kende vele flops (bij voorbeeld Jos Stellings No Trains, No Planes, Lodewijk Crijns' Jezus is een Palestijn en Ger Poppelaars' Missing Link) en één enkele grote hit: Abeltje van Ben Sombogaart. Het zou aardig zijn om die verdienste te belonen, met een prijs voor het scenario of voor acteur Frits Lambrechts. Veel concurrentie is er niet in de laatste categorie: Dirk Roofthooft in Somberman's actie van Casper Verbrugge, Rijk de Gooijer in Madelief: Krassen in het tafelblad van Ineke Houtman of Thom Hoffman in Shabondama Elegy van Ian Kerkhof. Deze vier films zijn, samen met Eddy Terstalls De boekverfilming (Kalfkandidaat: actrice Nadia Hüpscher), ook de enige waar je met enige reserve positief over zou kunnen oordelen. Dat wil zeggen: twee kinderfilms, een low-budget-guerrillaproductie, een overwegend Japanse coproductie en een verrassing. De kwaliteiten van Verbrugge's inventieve, droogkomische verfilming van Remco Camperts Somberman's actie, een echte Nederlands gesproken, in Amsterdam gesitueerde eigentijdse speelfilm voor volwassenen, waren tot aan het Utrechtse festival een goed bewaard geheim. De openingsfilm van vanavond, Miriam Kruishoops Unter den Palmen, zal de meningen verdelen en is een dark horse voor de prijzenregen. De kans is niet groot dat de overwegend Duits gesproken film door het publiek ervaren zal worden als een Nederlandse speelfilm. Als het ergens aan ontbreekt in de recente Nederlandse speelfilms, is het aan herkenbaar en kwalitatief hoogwaardig Nederlands drama. Dat is wel in ruime mate te vinden op de televisie, en de beste producties die in Utrecht te zien zullen zijn, vallen dan ook in de categorie televisiedrama, naast enkele belangwekkende korte films en documentaires, zoals de slotfilm Golden Earring: Don't Stop the Show van Rogier van der Ploeg of Jos de Putters The Making of a New Empire. De fiscale gelukszoekers zullen die trend niet keren. Het zou helpen als de hoofdprijs werd gegeven aan een voor het publiek als zodanig herkenbare Nederlandse bioscoopfilm, Madelief of Somberman's actie: geen ideale producties, maar de spoeling is dun. De jury zal ze wel te tuttig vinden, en eigenwijs kiezen voor de marginale, wereldwijze verdiensten van Kruishoop of Kerkhof.
|
NRC Webpagina's
22 SEPTEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |