|
T I T E L : |
Judas Kiss |
R E G I E : |
Sebastian Gutierrez |
M E T : |
Emma Thompson, Alan Rickman, Simon Baker-Denny, Carla Gugino, Til Schweiger, Hal Holbrook |
In: 9 theaters
Emma Thompson in Amerika
Door HANS BEEREKAMP
Sommige films gaan niet de
geschiedenis in door hun originele scenario, een adembenemende
achtervolging of een aantrekkelijke hoofdrolspeelster, maar slechts
door één enkele memorabele bijrol.
Judas Kiss,
geregisseerd door de onbekende debutant Sebastian Gutierrez, is
bijvoorbeeld in bijna alle opzichten een film van dertien in een dozijn.
Het is niet slecht, het is niet bijzonder goed; het is vooral allemaal
al eens eerder gedaan. Een ontvoering van een rijke zakenman door een
stelletje kruimeldieven blijkt op de helft van de film niet zomaar om
de losprijs te gaan, maar het resultaat te zijn van duistere intriges
van louche kopstukken in het corrupte New Orleans. Er vallen schoten,
de boeven keren zich tegen elkaar en aan het slot blijkt degene die op
een Caraïbisch eiland met de poet aan het langste eind trekt,
juist de minst waarschijnlijke kandidaat (of de meest waarschijnlijke,
voor wie al eens eerder zo'n film gezien heeft). Van de vier
crimineeltjes valt Carla Gugino op door een nadrukkelijk uitgedragen
sexy verschijning en de Duitse ster Til Schweiger, in zijn Amerikaanse
debuut, door zijn innemende domheid als de import-gangster Ruben
Rubenbauer. De gouden greep van de makers van Judas Kiss is
echter de casting van Emma Thompson als FBI-agente Sadie Hawkins,
feitelijk niet meer dan een bijrol. De spreekwoordelijk Britse Thompson
beleeft zichtbaar plezier aan haar hilarische vertolking van de in een
strak leren jack gestoken, vermoeide en uitgewoonde, plat Amerikaans
knauwende speurneus. Geheel volgens de clichés eet en drinkt ze
constant, koffie in plastic bekers en vette hamburgers. En wordt ze bij
het onderzoek gekoppeld aan een antagonistische inspecteur van de
plaatselijke politie. Ook de Engelse Alan Rickman heeft lol in die rol
van cynische aangever, maar hij smeert het er net iets minder dik
bovenop. "Fuck me sideways!", barst Rickman naar zijn collega. "You
mean like right now?", antwoordt Thompson zonder een spier te
vertrekken. Een Amerikaans publiek zal de ironie van dit hyperbolisch
acteren misschien ontgaan, maar Judas Kiss is dan ook bij uitstek
bestemd voor Europese consumptie.
|
NRC Webpagina's
22 SEPTEMBER 1999
|