|
T I T E L : |
The Delivery |
R E G I E : |
Roel Reiné |
M E T : |
Fedja van Hut, Freddy Douglas, Aurelie Meriel, Esmée de la Bretonière, Rik Launspach, Hidde Maas, Jonathan Harvey, Ingrid De Vos |
In: 28 theaters
Klungelige drugskoeriers in Nederlandse
actiefilm
Door HANS BEEREKAMP
Omdat er in Nederland nauwelijks
een traditie bestaat in het maken van actiefilms, wordt over de weinige
uitzonderingen vaak een beetje lacherig gedaan. De gangsterfilm
Wildschut (Bobby Eerhart, 1985) werd bijvoorbeeld slecht
begrepen, behalve door de toenmalige Tuschinski-directeur en low-budget-
producent Menahem Golan. Die was enthousiast, maar zou volgens de
legende na de eerste projectie een andere afloop gesuggereerd hebben:
"The nigger must die!"
Positiever reageerden Golans collega's bij het Amerikaanse
exploitatiefilmconcern TriMark op The Delivery, de eerste lange
speelfilm van de dertigjarige Nederlandse producent en regisseur Roel
Reiné, die tot nu toe vooral voor televisie werkte (de jeugdserie
Fort Alpha, het ook op jongeren mikkende programma Brutale
meiden). Op basis van een trailer en enkele scènes, in totaal
12 minuten, kocht TriMark dit voorjaar in Cannes de wereldrechten buiten
de Benelux. Nu de zonder enige subsidie vervaardigde Engelstalige
Europese roadmovie over drie jonge amateur-drugkoeriers eindelijk
klaar is, blijkt het internationale enthousiasme wat voorbarig. The
Delivery is een klungelig geschreven en slordig uitgevoerde
actiefilm, die het uitgangspunt lijkt te huldigen dat liefhebbers van
dit genre elke onwaarschijnlijkheid voor zoete koek slikken, als de
explosies maar overtuigen.
Na een zakelijk fiasco hebben Alfred (Fedja van Hut) en zijn Engelse
zakenpartner Guy (Freddy Douglas) snel geld nodig. Ze besluiten in
opdracht van een manische gangster (Rik Launspach) een forse lading XTC
van Amsterdam naar Spanje te vervoeren. Als borg houdt Launspach Alfreds
vrouw (Esmée de la Bretonière) vast. Bovendien moeten de
koeriers een merkwaardige zigzag-route volgen en zich op afgesproken
tijdstippen bij verschillende telefooncellen melden. De in een curieus
soort Engels uitgesproken dialogen in The Delivery vertonen,
misschien onder de invloed van de soapcultuur, de neiging om alles wat
er gebeurt hardop te herhalen, in de trant van: "Als we niet op tijd bij
de volgende telefooncel arriveren, dan wordt mijn vrouw in mootjes
gehakt." De angst is terecht, zo blijkt wanneer Launspach met een
kettingzaag zwaait en vraagt wie van de vastgebonden helden het eerst
aan de beurt wil komen.
Dank zij dit soort scènes maakt The Delivery kans uit te
groeien tot een cult-hit, die binnen tien jaar zal prijken op menig
lijstje van de slechtste films aller tijden. Het is de vraag of je als
regisseur-producent blij moet zijn met de status van de Nederlandse Ed
Wood. Misschien wel, want zonder een donquichotterig geloof in eigen
voortreffelijkheid kan geen enkele B-film-industrie gedijen. Dat de
ongesubsidieerde sector in de Nederlandse filmproductie werkelijk
toekomstperspectief zou bieden, lijkt na Nachtvlinder en The
Delivery - toevallig beide gefotografeerd door Jan van den
Nieuwenhuijzen - steeds minder waarschijnlijk. |
NRC Webpagina's
15 SEPTEMBER 1999
|