|
Filmfestival van Venetië stelt de auteurtheorie
weer eens op de proef
Leve Hitchcock, Kurosawa en Kiarostami!
Door BIANCA STIGTER
VENETIË, 8 SEPT. De Duitse
regisseur Werner Herzog speelt een van de hoofdrollen in julien
donkey boy, de nieuwe film van het Amerikaanse enfant terrible
Harmony Korine. Herzog houdt als tirannieke vader niet van het harpspel
van zijn dochter en de gedichten van zijn zoon: dat is allemaal 'artsy-
fartsy'. Herzog prefereert Clint Eastwood als Dirty Harry.
Er zijn meer regisseurs die in Venetië op onorthodoxe wijze een
hommage krijgen. Precies een jaar na de dood van Akira Kurosawa ging op
het festival Ame Agura (When the Rain Lifts) in première.
De film is het debuut van Takashi Koizumi, die 28 jaar lang Kurosawa's
assistent was naar een bijna voltooid scenario van de Japanse meester.
Ook de rest van de crew en de cast bestaat uit medewerkers van Kurosawa.
Ame Agaru, een verhaal over een samoerai, is een aardig test van
de auteurtheorie.
De Poolse regisseur Jerzy Stuhr (52) acteerde vroeger in de films van
zijn landgenoot Krzysztof Kieslowski en wierp zich na diens dood op als
regisseur. Zijn A Week in the Live of a Man is een knap
geconstrueerde film waarin elegant en mild morele keuzes in het werk en
het leven van een ook door Stuhr gespeelde officier van justitie met
elkaar verbonden worden. De aanklager moet zich tegelijkertijd
bezighouden met een meisje dat haar baby in een openbare wc achterliet
en zijn vrouw die besluit een doof kind toch maar niet te adopteren.
De consistentie van het oeuvre van Alfred Hitchcock wordt zichtbaar
gemaakt in The Phoenix Tapes, een geestige compilatie van
fragmenten uit Hitchcock-films door de Duitse kunstenaars Matthias
Müller en Christoph Girardet. Sleutels, telefoons, handtassen,
brieven en moeders, ze lijken op het laatst wel in elke Hitchcock voor
te komen. Zo rap achter elkaar gezet geven de korte fragmenten een goed
beeld van Hitchcocks economisch gebruik van steeds dezelfde middelen.
Abbas Kiarostami is de enige regisseur die twee maal op het festival is
vertegenwoordigd; er draait zowel een film van als over de Iraanse
regisseur. Volte sempre, Abbas! (Yours Always, Abbas!) is een
korte hommage aan Kiarostami van de Brazilianen Renate de Almeida en
Leon Cakoff. Zij filmden in Kiarostami's stijl een door hem geschreven
verhaal over een straatmeisje in São Paulo. De Chinese regisseur
Zhang Yimou is ook een bewonderaar van Kiarostami. In Not One
Less, zijn vierde film in competentie op het Lido, gebruikt Zhang
net als Kiarostami gewoon is, uitsluitend niet-professionele acteurs.
Not One Less is anders dan Zhangs vorige film, Keep Cool,
geen snelle vertelling over de stad, maar een klein, kalm en eerlijk
verteld verhaal over het platteland met een formidabele meisjesrol. De
dertienjarige stijfkop Wei Minzhi moet een maand lang de onderwijzer
vervangen op een armoedige dorpsschool. Als een van haar leerlingen in
de stad gaat werken, stelt ze alles in het werk om hem terug te halen.
Het verhaal van Kiarostami's The Wind Will Carry Us laat zich
niet zo makkelijk na te vertellen. Drie mannen komen aan in een
Koerdisch dorp, blijven er een paar dagen en gaan weer weg, is het enige
dat vaststaat. Zo terloops mogelijk laat Kiarostami de kijker uitvinden
dat de mannen journalisten zijn die op de dood van een oude vrouw
wachten om de rituelen tijdens haar begrafenis vast te leggen. Maar de
vrouw wil maar niet sterven...
In The Wind... is Kiarostami nog ontoeschietelijker met de plot
dan in The Taste of the Cherry. Maar met andere dingen is de
regisseur scheutig als altijd. De statische beelden van kale
landschappen waarin mensen of voertuigen voor beweging zorgen, de
toespraak van een man die eenvoudig zegt dat je van het leven moet
genieten, de dingen die de juistheid van die overtuiging laten zien. In
The Wind Will Carry Us zitten glansrollen voor een bot, een
schildpad en een kom melk. |
NRC Webpagina's
8 SEPTEMBER 1999
|