|
T I T E L : |
Shabondama Elegy |
R E G I E : |
Ian Kerkhof |
M E T : |
Thom Hoffman, Hoshino Mai, Ito Kiyomi |
In: Kriterion, Amsterdam;Cinemariënburg, Nijmegen
Ian Kerkhofs meest complexe film
Door HANS BEEREKAMP
Sinds het floppen van zijn
bioscoopfilm Naar de klote! (1996) heeft Ian Kerkhof naar eigen
zeggen twaalf undergroundfilms in eigen beheer voltooid. Ook verwierf
hij internationaal een groeiende reputatie als cultregisseur (vooral in
Oost-Europa werden verschillende retrospectieven aan zijn werk gewijd)
en draaide hij op digitale video, daartoe uitgenodigd door een Japanse
productiemaatschappij, Shabondama Elegy. Na de première op
het International Film Festival Rotterdam, waar de aandacht vooral
uitging naar de zonder stand-in opgenomen expliciete seksscènes
van hoofdrolspelers Thom Hoffman en Hoshino Mai, een 20-jarig
pornosterretje, werd er een filmkopie van gemaakt, die nu hier in de
bioscoop verschijnt.
Ook zonder de enorme productie van de Zuid-Afrikaanse Nederlander
Kerkhof volledig te kennen, lijkt het een veilige veronderstelling dat
zijn zevende lange speelfilm de meest complexe is. Zocht Kerkhof
aanvankelijk vooral zijn kracht in extreme eenvoud en statische shots
(Kyodai Makes the Big Time uit 1992 bestond uit slechts drie of
vier camerainstellingen), in Shabondama Elegy wordt de
trucendoos van de videomontage volledig opengetrokken, en zijn
regelmatig meer dan drie beelden door elkaar heen te zien. Het thema van
Shabondama (Japans voor zeepbel) is daarentegen simpel en
vertrouwd voor wie Kerkhofs werk kent: een man en een vrouw hebben zich
teruggetrokken in huis en neuken zich suf. De man doet dat omdat hij
niet lang meer te leven heeft, want de politie en de onderwereld zitten
hem op de hielen. De vrouw is een pornoactrice, die als kind zo vaak
seksueel misbruikt is dat herhaling van die vernedering haar enige vorm
van expressie is geworden. En dan is er het thema van oost en west; de
Hollander sodomiseert de Japanse onder het uitspreken van het Onze
Vader, de vrouw zal haar geliefde uiteindelijk verraden voor een
handvol yens.
Pornografisch, of zelfs maar erotisch, kun je Shabondama Elegy
nauwelijks noemen. De overdaad aan geslachtsdelen en krampachtige
penetraties, ook in psychologische zin, benemen eerder de lust van de
kijker dan dat deze opgewekt wordt. Ook de barokke spelletjes met de
vormgeving genereren op z'n best een steriele bewondering. Het is
prettig te zien dat Kerkhof er weer als een bezetene op los
experimenteert, en de doodlopende weg van de publieksfilm verlaten
heeft, maar zijn vroege experimenten met kadrering en licht zijn me
toch liever dan deze inhoudelijk weinig nieuws biedende explosie van
sex, truth and videotape. Want, laten we wel wezen: noch de
naderende dood van de man noch het incestverleden van de vrouw zijn
noodzakelijke of overtuigende elementen in dit verhaal van een amour
fou.
|
NRC Webpagina's
8 SEPTEMBER 1999
|