|
T I T E L : |
Yellow Submarine |
R E G I E : |
George Dunning |
In: Desmet, Amsterdam. Openlucht: vanavond bij het Filmmuseum, Amsterdam, 22.15u. Vanaf 14 september op koopvideo en DVD via Warner Home Video.
Beatles-tekenfilm uit 1968 opnieuw
gelanceerd
Door HENK VAN GELDER
Liverpool stroomt vol, deze
week. Maandag begonnen in de geboortestad van de Beatles de behendig op
gang gebrachte feestelijkheden naar aanleiding van de heruitbreng van
Yellow Submarine, de tekenfilm uit 1968 die na een renovatie van
kleur en klank met een grootse campagne weer op de markt wordt gebracht.
En ook Nederland loopt keurig in de pas met de internationale campagne
die van deze opknapbeurt een evenement moet maken. In het Vondelpark in
Amsterdam vindt vanavond een gratis openluchtvertoning plaats en tot
begin oktober draait de vernieuwde filmkopie elke week in een andere
stad - vooral ter promotie van de videoband die half september wordt
uitgebracht.
Yellow Submarine kan misschien wel worden betiteld als de meest
tijdgebonden tekenfilm aller tijden. Op basis van bestaande Beatle-
nummers, waaronder het door Ringo Starr zo sonoor gezongen titellied, is
een verhaaltje verzonnen dat alle kenmerken vertoont van de door
flower power, geestverruimende rookwolken en vage
filosofieën aangeblazen vredesidealen uit de zomerse zomers van de
late jaren zestig. De gele onderzeeër fungeert als het
vervoermiddel waarmee de vier Beatles, wier stemmen overigens werden
geïmiteerd door vier onbekende acteurs, opstomen naar het
paradijselijke Pepperland dat door toedoen van de bende der Blue Meanies
is verstoken van alle muziek. Dwars door zeeën van tijd, kennis en
leegte brengen ze de muziek terug in Pepperland, om af te sluiten met
een triomfantelijk All You Need Is Love.
De film werd onder chaotische omstandigheden in elkaar gedraaid door
minstens vijf (volgens sommige verhalen zelfs veertig) verschillende
scenaristen en zo'n 200 animatie-medewerkers, en dat is goed te merken
aan de warboel van losse episoden die lang niet allemaal soepel op
elkaar aansluiten. Blijkens het julinummer van de Nieuwsbrief van
de vereniging Holland Animation bevond zich tussen al die anonieme
werkers ook de jeugdige Paul Driessen, die nu tot de top van de
Nederlandse animatiefilmerij behoort. Een met potlood getekend
proefstukje van dertig seconden is intussen teruggevonden bij het
Nederlands Audiovisueel Archief.
Niettemin draagt Yellow Submarine het persoonlijke stempel van
één man: niet de regisseur, maar de Duitse vormgever Heinz
Edelmann die in de sixties bekend stond om zijn hypermoderne
affiche-ontwerpen: kloeke contouren, klare kleuren en zwierige vormen,
waarmee hij het zoete moralisme een vrolijk aanzien gaf. De echte
Beatles hielden zich destijds goeddeels afzijdig van de productie, al
was het maar omdat hun breuk aanstaande was. Maar op de film zijn ze nog
de zorgeloze ambassadeurs van een betere wereld, waarin muziek alles
oplost.
|
NRC Webpagina's
1 SEPTEMBER 1999
|