|
T I T E L : |
Eyes Wide Shut |
R E G I E : |
Stanley Kubrick |
M E T : |
Tom Cruise, Nicole Kidman, Sydney Pollack, Marie Richardson, Rade Sherbedgia, Todd Field, Alan Cumming |
In: 57 theaters. De laatste film van Stanley Kubrick is niet beter of
slechter dan Lolita en 2001
Tastbare momenten in cerebrale droom
Door DANA LINSSEN
De grootste kracht van de films
van Stanley Kubrick (1928-1999) is dat ze niet het standpunt van de
maker weerspiegelen, maar de emoties van de toeschouwer. Daarom gaat
zijn zwanenzang Eyes Wide Shut, die vanavond het Filmfestival
Venetië opent, zowel over seksuele fantasieën als over
erotische escapades en ook nog over (on)trouw, schaamte, schuld,
impotentie, verborgen homoseksualiteit, een goed huwelijk en een
helemaal niet zo heel erg goed huwelijk. En daarom bevat een film die
in eerste en in laatste instantie over dromen gaat, die misschien zelf
wel een droom is, een aantal van de tastbaarste momenten die ik ooit op
film zag. Hoe Nicole Kidman kan gapen! Je voelt het knakken van de
kaken, de inademing die zich tegelijkertijd een weg naar buiten baant.
Maar gaapt zij omdat ze in slaap dreigt te vallen of op het punt staat
om te ontwaken?
Eyes Wide Shut is losjes gebaseerd op Arthur Schnitzlers
Traumnovelle (1925), het bol van Freudiaanse verwijzingen staande
relaas van een jonge arts (Cruise), die nadat zijn echtgenote (Kidman)
hem een seksuele fantasie heeft opgebiecht in een verwarrende rondgang
langs zijn eigen seksuele wensen, angsten en obsessies geraakt, daarbij
niet in staat om ook maar één ervan te verwezenlijken. De
kloof tussen droom en daad is groot bij Schnitzler en zo ook bij
Kubrick, die trouw aan het origineel een moment van bezinning en
verzoening aan het einde intact liet. "Misschien vind ik wel dat we
dankbaar moeten zijn. Dankbaar dat we al deze avonturen overleefd
hebben. Of het nou werkelijkheid was of maar een droom."
Dat doet in de dagen van schandaaltjes omtrent al dan niet vermeende
kinderporno in musea, Menno Buch, echte penetratieshots in speelfilms
en die dominante moraal van 'alles moet kunnen' op z'n minst ongewoon
aan. Gevoelens van trouw, schuld, schaamte en vergiffenis zijn niet
modieus, zeker als ze ook nog eens worden toegepast op zo'n fragiel
domein als de menselijke geest. Want Tom Cruise als de New-Yorkse
society-arts Bill Harford mag dan wel in aanraking komen met biseksuele
modellen, nymfomane patiënten, hedendaagse Lolita's (een
ingenieuze verwijzing naar Kubricks eigen film uit 1962 door te
suggereren dat de Lolita's van vandaag alleen nog maar taboe zijn als
ze het níet voor geld doen) en verzeild raken op een aan de
zogenaamde 'Roze Balletten' in België herinnerende upperclass-
orgie, het is onduidelijk of het werkelijke gebeurtenissen zijn,
hersenspinsels of allebei. Kubrick verkent het terrein van de
huwelijkse trouw en de seksuele moraal niet door de grenzen ervan te
exploreren, maar door te onderzoeken wat de consequenties van onze
duisterste, overspeligste en geilste gedachten zijn. Dat levert geen
lustopwekkende taferelen op, maar cerebrale overpeinzingen, want zelfs
ons denken is corrumpeerbaar.
Hoe film je een droom? Kubrick deed dat niet door gebruik te maken van
de vele technische en stilistische mogelijkheden die film heeft. Eyes
Wide Shut ziet er eigenlijk nogal vanzelfsprekend uit, ware het niet
dat er minieme onregelmatigheden in het tempo zitten. De film sleept,
stokt soms en danst dan weer met het grootste gemak van de ene
gebeurtenis naar de andere. Net zoals wij ons er in onze dromen niet
over verbazen dat een vriend van vroeger opeens opduikt. Bills vriend
van vroeger heet Nick Nightingale, de gesjeesde student die nu
barpianist is, zonder huis aan Central Park West, maar ook zonder de
bijbehorende verplichtingen, vrij en ongebonden. Hij is Harfords
gedroomde ik, degene die de deuren opent naar de veelbesproken
orgiescène in het hart van de film, een inwijdingsritueel waarna
al zijn seksuele fantasieën een andere kleur krijgen. Het theatrale
middel van het masker wordt hier op een ook filmisch effectieve manier
ingezet als metafoor voor dehumanisering.
Magnifiek is de manier waarop Kubrick de temps mort opnieuw heeft
uitgevonden: dode momenten aan het einde van een scène, alsof de
camera nog even doorliep, terwijl de acteurs al uit hun rol vielen,
wachtend op het verlossende 'Cut!' Maar in plaats van een in de tijd
gestold ogenblik is de temps mort nu het moment waarop we de
acteurs, en dan met name de personages die Harford seksueel proberen te
verleiden, betrappen op een gemeen-tevreden lachje. Alsof alles een
enorm complot is.
Kubrick is geen acteursregisseur, hij zweepte noch Cruise noch Kidman op
tot adembenemende acteerprestaties. Maar hij heeft het acteursechtpaar
wel briljant gecast. Cruise, de all American wonderboy met het
zelfingenomen lachje en de verongelijkte verbazing, is volgens de
tabloids immers alles wat van zijn personage gesuggereerd wordt:
kleurloos, impotent, homoseksueel. En dan waren er nog de vele geruchten
die Eyes Wide Shut vooruitsnelden die niet alleen zeiden dat
Cruise en Kidman hét met elkaar deden in de film, maar ook dat
Kubrick ze naar een sekstherapeut zou hebben gestuurd om geloofwaardiger
over te komen.
Kidman weet volkomen waar te maken dat haar echtgenoot zich om haar
schuldig zal gaan voelen, want ze is mooi en eerlijk. Vanaf het moment
waarop ze terloops een wc-papiertje door haar schaamstreek haalt, tot
haar dronken geflirt met een zo uit een opzetboek weggelopen Hongaarse
graaf, haar stonede bekentenis en haar verdriet. Om haar zou elke man
weer thuiskomen.
Omdat Eyes Wide Shut de laatste film van Stanley Kubrick is, is
de verleiding groot om de film te gebruiken om iets definitiefs over
zijn maker te zeggen. In de Verenigde Staten heerste de eerste weken na
de première een nogal bravoure-achtige sfeer van wie het eerste
met modder durfde te gooien naar een man die een paar maanden eerder ter
gelegenheid van zijn dood nog als genie was bestempeld. Eigenlijk is
Eyes Wide Shut niet beter of slechter dan Dr.
Strangelove, Lolita, 2001 of The Shining, films
die de toeschouwer aanzetten tot een actieve manier van kijken, ook naar
zichzelf. Of het nou is om te ontdekken dat de setdresser van Eyes
Wide Shut slechts één Chrysler-taxi tot z'n
beschikking had (zelfde deuk), dat Kubrick zelf de camera hanteerde bij
zijn laatste film (geen director of photography op de credits) of
dat het zijn meest humanistische film is. De menselijke veerkracht
overwint uiteindelijk in Eyes Wide Shut. Of worden we ook
daar met open ogen bedrogen en moeten we de film helemaal opnieuw gaan
bekijken om erachter te komen wat het verschil is tussen 'to fuck' en
'to make love'?
|
NRC Webpagina's
1 SEPTEMBER 1999
|