M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Vorm wint van innovatie op electronicabeurs
Berlijn
BERLIJN, 28 AUG. Honderdvijfendertig op- en aanmerkingen had president Boonstra toen hij vier jaar geleden als bestuurslid een bezoek bracht aan de Internationale Funkausstellung (IFA) in Berlijn. "Dit jaar is hij dik tevreden", zegt F. Speijer, die als projectleider al twee jaar geleden begon met de voorbereidingen voor Philips' aanwezigheid op 's werelds grootste consumentenelektronicabeurs, die vanaf vandaag voor het publiek is geopend. Wereldschokkende innovaties zijn er in Berlijn niet te verwachten. Op de beurs waar ooit de eerste verkoopbare zwart-wit tv (1928) en videorecorder (1971) werden gedemonstreerd komt Sony dit jaar met een robothondje dat gesproken commando's uitvoert. Het 'beest' is in het thuisland Japan al enige tijd op de markt. Het Finse Nokia brengt een zaktelefoon die speciaal aangepaste Internetpagina's kan weergeven. Zo'n product werd eerder gelanceerd in Japan en het Franse Alcatel heeft in Italië ook al een Internet zaktelefoon geïntroduceerd. Philips volgt met een vergelijkbaar telefoontje pas in de loop van volgend jaar. Volgens bestuurslid A. Baan wacht het concern op een uitgekristalliseerde standaard (een nieuwe versie van het zogenoemde wireless access protocol). Philips presenteert wel een zogeheten super audio cd (kwalitatief hoogwaardige cd-speler voor audiofanaten) en een dvd-rom speler (opvolger van de cd-rom met meer opslagkwaliteit) die ook kan opnemen. Jammer genoeg heeft rivaal Matsushita al een jaar geleden een vergelijkbaar apparaat op de markt gebracht. Op een plek achteraf toont Philips een nieuwe digitale videorecorder (dvd-recorder) die in tegenstelling tot de huidige modellen ook kan opnemen. Voor een plaatsje in de expositieruimte is het te vroeg, omdat dit apparaat pas in de tweede helft van volgend jaar op de markt komt. Philips' nieuwe platte 'design-tv's' vallen vooral op dankzij trendy kleuren als rood en champagne. Technologisch niet verrassend, maar wel van cruciaal belang, meent algemeen directeur F. Muyres van Philips' divisie consumentenelektronica. Philips lanceerde vier jaar geleden zijn eerste zilverkleurige design-televisie en dit jaar toont Sony opmerkelijk genoeg een model dat uiterlijk veel weg heeft van dit succesvolle apparaat. De belangrijkste reden dat de Berlijnse IFA wat dun in de primeurs zit is dat de consumentenelektronica steeds meer wordt gevoed door de informatietechnologie. De belangrijkste vernieuwingen op dit gebied worden aangekondigd in de VS, het land dat op computergebied voorop loopt. Elektronische speledingetjes worden vaak in Japan uitgeprobeerd. Voor projectleider Speijer is het allemaal geen bezwaar. Sell, sell, sell is het motto dat hij gisteren voorhield aan het personeel dat deze week de Philipsstand bemant. Volgens Speijer levert de tweejaarlijkse IFA een belangrijke bijdrage aan de 55 tot 60 procent omzet die Philips met audiovisuele apparatuur realiseert in het laatste trimester van het jaar. "De dealers kijken hier rond, vergelijken de prijzen en slaan hun slag." Speijer toont een speciale ruimte waar de vakhandel wordt ontvangen. Er staan vierkante tafels. Speijer: "Daarop teken je veel makkelijker contracten dan op ronde."
|
NRC Webpagina's
28 AUGUSTUS 1999
|
Bovenkant pagina |