|
T I T E L : |
Os Mutantes |
R E G I E : |
Teresa Villaverde |
M E T : |
Ana Moreira, Alexandre Pinto, Nelson Valera |
In: Rialto, Amsterdam; 'T Hoogt, Utrecht; Filmtheater Hilversum
Bevallen op een benzinestation
Door BIANCA STIGTER
Os Mutantes is een film
over Portugese zwerfkinderen die, zoals wel vaker gebeurt, ook door
zwerfkinderen gespeeld worden. Het toverwoord bij deze gewoonte is
authenticiteit, maar het lijkt soms wel alsof het gebruik de kloof
tussen zwervers en mensen met een dak boven hun hoofd alleen maar groter
maakt; het is een kloof die zelfs niet door acteurs is te overbruggen.
Os Mutantes had, net als zijn Braziliaanse voorganger
Pixote, eigenlijk een documentaire moeten zijn over jongeren in
door de staat gedreven tuchthuizen, maar daarvoor kreeg regisseur Teresa
Villaverde geen toestemming. Toen week Villaverde, die eerder een paar
documentaires maakte en de speelfilms A idade maior en
Très Irmaos, weer uit naar fictie. In Portugal heeft Os
Mutantes een debat in gang gezet over de toestand in de
staatstuchthuizen.
Os Mutantes schetst in nu eens documentair en dan weer dromerig
aandoende beelden het lot van de jonge tieners Andreia, Pedro en Ricardo
in Lissabon. Villaverde noemt deze zwerfjongeren mutanten omdat ze
weigeren genoegen te nemen met de rol die hen in dit leven is
toebedeeld. Ze houden zich niet aan de regels, ontsnappen uit de
tehuizen, overleven door te stelen of in een pornofilm op te treden.
Soms nemen ze teveel risico en sterft er een. De camera brengt veel tijd
door op hun gezichten, die soms expres expressieloos lijken. De kinderen
kijken niet, ze staren. Villaverde lijkt soms wat al te gelaten in de
vormgeving en keuze van haar verhalen.
Het verhaal van Andreia, die overigens als enige niet door een zwerfkind
wordt gespeeld, is het aangrijpendst in Os Mutantes, en hoe kan
het ook anders, want Andreia is zwanger. Een halfhartige zoektocht naar
de vader van haar kind loopt op niets uit. Ze gaat terug naar het tehuis
waar ze uit is weggelopen, wordt overgeplaatst, probeert bij haar moeder
terecht te kunnen en komt weer op straat terecht. Ze bevalt in het
toilet van een benzinestation. Het is een preuts, beetje vals gefilmde
bevalling. Andrea kermt en smeert bloed op de tegels. Maar daar blijft
het bij, dan wordt het publiek naar buiten gestuurd. Even later zien we
Andreia naar het barretje van het tankstation wankelen. In de volgende
scène is het Villaverde wel gelukt een bekend gegeven zo uit te
beelden dat het schokt. Andreia bestelt koffie met veel melk en giet het
ene na het andere zakje suiker in haar mond leeg. Hoe het in het toilte
is afgelopen, weten we dan nog niet. Op zo'n moment weet Villaverde de
kloof over te steken waar zij anders voor blijft staan. Stekend is ook
de scene waarin Andreia de baby in haar buik uitgebreid op een echo te
zien krijgt - het contrast tussen de zorg voor ongeboren kinderen en de
onverschilligheid voor de jongeren is groot.
Os Mutantes is een brave film, ook al zet Villaverde de camera
soms op zijn kop. Hij bevat net niet genoeg sentiment en sensatie om
plat te worden en net genoeg om het schrijnende onderwerp beleefd onder
de aandacht te brengen.
|
NRC Webpagina's
25 AUGUSTUS 1999
|