|
T I T E L : |
The Odd Couple II: Travellin' light |
R E G I E : |
Howard Deutch |
M E T : |
Jack Lemmon, Walter Matthau |
In: City,Amsterdam; Metropole, Den Haag; Cinerama, Rotterdam
Lemmon en Matthau stranden in Californië
Door RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Zouden ze in Hollywood in dertig
jaar vergeten zijn hoe je een goede komedie maakt? De vraag dringt zich
op bij The Odd Couple II, een vervolg op de briljante komedie
over twee tot samenwonen veroordeelde vrijgezellen uit 1965 van
dezelfde naam. Zo intens geestig en venijnig als die op een toneelstuk
van Neil Simon gebaseerde film was, zo genant kinderachtig en sloom is
dit vervolg na meer dan dertig jaar.
De oorspronkelijke film ging over twee gescheiden vrijgezellen die in
één appartement wonen. Oscar (Walter Matthau) heeft
duidelijk talent voor het vrijgezellenbestaan: pokerpartijtjes met
vrienden tot diep in de nacht, een gezond dédain voor
huishoudelijke taken, een vrolijke avond met een willige buurvrouw op
zijn tijd. Dit idyllisch bestaan wordt ruw verstoord door de komst van
Felix (Jack Lemon), die door zijn vrouw het huis is uitgezet en uit
medelijden onderdak krijgt aangeboden. Dat berouwt de gastheer al snel.
Lemmon speelt een neurotische persoonlijkheid, wiens optreden alle door
de rechtgeaarde vrijgezel verfoeide kenmerken van de huisvrouw
vertoont: zeuren over volle asbakken of vlekken op het zojuist
gereinigde tapijt, en verontwaardiging als zijn kookkunst niet voldoende
wordt geprezen. Als hij zijn zin niet krijgt dreigt hij met zelfmoord.
De film uit 1965 ontleent zijn komische werking voor een goed deel aan
deze gender bending, die echter - samen met de suïcidale
motieven - uit deel 2 als sneeuw voor de zon is verdwenen. Lemmon en
Matthau spelen het vreemde paar dat elkaar na zeventien jaar weer
tegenkomt omdat hun respectievelijke kinderen met elkaar trouwen. Op
weg naar een plaatsje op het platteland van Californië waar de
bruiloft zal plaatsvinden, raken zij hopeloos verdwaald en beleven
avonturen van de soort die je wel eens in kinderfilms ziet: auto glijdt
van de rem en verdwijnt in ravijn, arrestatie wegens
persoonsverwisseling. Het lijkt erop dat Neil Simon, die ook dit vervolg
heeft geschreven, zich niet meer kon herinneren waarin de kracht van de
oorspronkelijke film lag: de schildering van de neurosen in een
huishouden. Hij lijkt gedacht te hebben dat de actie kon berusten op de
interactie van twee conflicterende, neurotische persoonlijkheden die
samen een road movie beleven. En dat blijkt niet te werken: geen
grap komt van de grond. Van The Odd Couple II kunnen we alleen
maar hopen dat de film een substantiële bijdrage heeft geleverd aan
de oudedagsvoorziening van de betrokken veteranen.
|
NRC Webpagina's
25 AUGUSTUS 1999
|