|
T I T E L : |
Repulsion |
R E G I E : |
Roman Polanski |
M E T : |
Catherine Deneuve, Yvonne Furneaux, John Fraser, Ian Hendry |
In: Haags Filmhuis, 26 en 27/8
Het slachtoffer van een te mooi gezicht
Door BIANCA STIGTER
In Repulsion (1965),
Roman Polanski's eerste Engelstalige film, speelt Catherine Deneuve een
vrouw die gek wordt. Het is een film die vooral om één
beeld bekend is gebleven: dat van de handen die uit de muur komen. Het
is een beeld dat maar een seconde of twee te zien is. Iets eerder is er
een voorbode van, dan komen er twee handen uit de muur, waarvan er een
Deneuve's borst grijpt.
Deneuve speelt in Repulsion Carol Ledoux, een jonge Belgische
schoonheidsspecialiste die samen met haar iets oudere zuster een
ouderwets, ruim appartement bewoont in Londen. De zuster houdt het met
een getrouwde man, en als zij een snoepreisje naar Italië maken,
blijft Deneuve alleen achter. Polanski, die niet bekend staat als een
acteursregisseur, registreert Carols gekte niet op Deneuve's gezicht. Er
staat soms wat zweet op en af en toen opent ze haar ogen nog wat wijder,
maar Deneuve houdt vanaf de eerste scène vast aan haar glazige
gezichtsuitdrukking. Polanski laat de aardappelen die in de keuken
liggen meer veranderen dan zijn actrice, ook al pleegt zij in haar
wanhoop ook nog eens twee moorden. Toch kun je wel volhouden dat Deneuve
goed doet waarvoor ze is ingehuurd. Het is haar uiterlijk, met de zowel
arrogante als onschuldige uitstraling de jonge Deneuve eigen, dat hier
moet optreden. Ledoux' innerlijk laat Polanski zelf wel zien. Het
appartement mag die rol spelen, met de ontspruitende aardappelen, het
rottende konijn, de scheuren in de muren en de handen die daaruit komen
als voornaamste rekwisieten. Polanski slaagt er zo in je de psychose van
Deneuve van binnenuit te laten zien, maar houdt tegelijkertijd afstand.
Deneuve's schoonheid verhindert effectief vereenzelviging met Carol. De
kijker blijft een voyeur, die bij gebrek aan andere verklaringen in die
schoonheid zelf een verklaring gaat zien. Carol wordt ervoor gestraft,
ze neemt wraak, ze doet boete, een hele kluwen van oorzaak en gevolg
komt op je af gedenderd. Het is in Repulsion soms alsof de
schoonheid gelyncht wordt, alsof er op deze wereld geen plaats voor is.
|
NRC Webpagina's
25 AUGUSTUS 1999
|