|
T I T E L : |
Welcome to Woop Woop |
R E G I E : |
Stephan Elliott |
M E T : |
Johnathon Schaeck, Rod Taylor, Susie Porter, Dee Smart, Richard Moir, Maggie Kirkpatrick, Barry Humphries |
Op huurvideo uitgebracht door Warner Home Video
The Sound of Music in Australië
Door DANA LINSSEN
Als je Stephan Elliott moet
geloven, is Australië een raar land. Als de Aussies het zelf al
niet Oz genoemd hadden, naar de sprookjeswereld uit een betoverende
musical, had het van hem die naam wel gekregen. Twee films maakte Elliot
over excentriek Australië. In 1994 brak hij door met zijn tweede
speelfilm, The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert, een
extravagante roadmovie over drie transseksuelen met een ABBA-act. Zijn
derde film, Welcome to Woop Woop (1997) is nu op huurvideo
verkrijgbaar.
Woop Woop is een soort John Waters-dorp in de Australische woestijn, een
incestgemeenschap waar je zonder gebitsproblemen,
spijsverteringsstoornissen, een IQ van -20 en nymfomaan gedrag beslist
uit de toon zou vallen. Pech dus voor avonturier Teddy (Johnathon
Schaeck), een donkerharige wonderboy met een colgate-glimlach dat hij
nou juist door het hitsige meisje Angie (Susie Porter) wordt uitgezocht
als echtgenoot. Liefde en seks zijn mooi, maar om in Woop Woop aan de
man te geraken worden wat minder omslachtige methodes gehanteerd.
Gedrogeerd en neergeslagen wordt Teddy als een jachttrofee het dorp
binnengesleurd, waarna het fotoalbum hem ervan moet overtuigen dat hij
inderdaad in de echt is getreden.
De ontwerpafdeling moet - net zoals bij Priscilla - helemaal uit
z'n bol zijn gegaan bij het bouwen van de set van Welcome to Woop
Woop, want geen rafelige kerstboomversiering bleef ongebruikt.
Waarna de kostuumafdeling het met een mix van hippiechique en
landloperscouture af mocht maken. Alleen jammer dat we dat in
Priscilla allemaal al eens beter hadden gezien.
De personages worden hier niet ingezet om iets duidelijk te maken over
de bekrompenheid van kleine gemeenschappen, of hoe de orde kan worden
verstoord door de komst van een vreemdeling. Welcome to Woop Woop
zal vooral onthouden worden als een van die cinefiele bijproducten bij
het oeuvre van iemand anders, in dit geval musicalgiganten Rodgers en
Hammerstein. Want zoals het een welbewust campy productie betaamd, moet
er ook nog een malle running gag in. Voor wie The Sound of Music
en nog wat klassiekers na wil horen zingen door een stelletje vals
kraaiende idioten in versleten kitschkostuums biedt Welcome to Woop
Woop pasklaar vermaak.
|
NRC Webpagina's
25 AUGUSTUS 1999
|