|
T I T E L : |
Life |
R E G I E : |
Ted Demme |
M E T : |
Eddie Murphy, Martin Lawrence, Ned Beatty |
In: 29 theaters.
Eddie Murphy zit vredig in het gevang
Door RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Alle ingrediënten voor een
snijdende film over rassendiscriminatie en onrecht zijn voorhanden. Een
kleine zwarte zakkenroller (Eddie Murphy) en een saaie bankklerk
(Martin Lawrence) worden in 1932 in het racistische Zuiden van de
Verenigde Staten opgepakt en veroordeeld voor een moord die ze niet
gepleegd hebben. Levenslang krijgen ze, en ze zitten meer dan zestig
jaar uit, al die tijd hopend dat er een blanke zal zijn die gratie voor
hen regelt. Maar dat gebeurt niet: ze zijn al hoogbejaard voordat ze
erin slagen uit de gevangenis te ontsnappen.
Life is echter geen snijdende drama, maar een volstrekt
tandenloze komedie met Eddie Murphy, die de film ook heeft
gecoproduceerd. De acteur Eddie Murphy redt de film: om hem moet je
lachen ook al doet hij niets. Waarom het verhaal van de twee kibbelende
vrienden tegen wil en dank is geplaatst in zo'n brisante historische-
en sociale context blijft volstrekt onduidelijk. Ook met het suggereren
van het verstrijken van zestig jaar heeft de productie trouwens grote
moeite. Gelukkig beschikken de Universal-studios over een uitstekende
grimeerafdeling, wat Murphy de kans biedt op een prachtige act als oude
neger.
Toch blijft het een vreemd gezicht: aan de lopende band wordt in het
scenario conflictstof aangedragen, die dan nergens op uit draait. De
sadistische, blanke kampcommandant blijkt met de jaren toch eigenlijk
meer een Joris Goedbloed, die ook maar de rol speelt die de wereld hem
heeft toebedeeld. De twee vrienden maken zich aanvankelijk zorgen om
hun plaats in de seksuele hiërarchie van de groep gevangenen, maar
na wat flauwe grappen over dit onderwerp verdwijnt het bijna geheel.
Alleen is er nog een gevangene die zelfmoord pleegt, omdat zijn straf
erop zit en hij niet zonder zijn medegevangene-beminde wil leven. Maar
ook dit tragisch accent vermag het vredig kabbelend beekje van de
handeling niet te verstoren. Heeft een der zwarte gevangenen de dochter
van de gevangenisdirecteur zwanger gemaakt? Alle gestraften verklaren
dat zij de vader zijn, zodat het niet tot represailles kan komen.
Grappig. Opmerkelijk is ook dat zestig jaar gevangenisbestaan met
dwangarbeid voorbij gaan, zonder dat er in de film ook maar
één scheldwoord wordt vernomen. Je gaat er bijna naar
verlangen dat er iemand eens flink zal vloeken. Maar nee hoor: zelfs
als de twee vrienden aan een marteling worden onderworpen - ze moeten
24 uur wankelend op een krat lege flessen staan - staan ze nog gezellig
te praten.
De gemiddelde talkshow van Oprah Winfrey bevat meer controversieels dan
deze film. Wat is dat toch in Hollywood dat alles - of het nu onrecht,
geschiedenis, seks of geweld is - van zijn betekenis kan worden ontdaan
en gladgestreken tot een flauwe film voor alle gezindten? En wat een
verspilling dat een geniaal acteur als Murphy zijn kunst vertoont in
zo'n vacuüm.
|
NRC Webpagina's
25 AUGUSTUS 1999
|