|
T I T E L : |
Smoke Signals |
R E G I E : |
Chris Eyre |
M E T : |
Evan Adams, Adam Beach, Irene Bedard, Gary Farmer, Tantoo Cardinal, Cody Lightning, Simon Baker |
In: Desmet, Amsterdam; Kijkhuis, Leiden
De tanden van John Wayne
Door BIANCA STIGTER
Smoke Signals prijst
zichzelf aan als de eerste film die bijna volledig door Indiaans-
Amerikanen is gemaakt. Zowel de cast als de crew zijn voor het merendeel
onbekenden, hoewel het gezicht van de vrouwelijke hoofdrolspeelster,
Irene Boddard, sommigen misschien aan de Disneyfilm Pocahontas
zal doen denken; zij stond model voor het gelijknamige
tekenfilmfiguurtje. Smoke Signals is het debuut van Chris Eyre
(28) die voor zijn eerste film een paar korte verhalen uit The Lone
Ranger and Tonto Fistfight in Heaven van Sherman Alexie samenvoegde.
De film won vorig jaar zowel de publieksprijs als de Filmmakers Trophy
op het Sundance Film Festival, het belangrijkste festival voor de
onafhankelijke Amerikaanse film.
Smoke Signals is geen boze film, geen scherpe film. Smoke
Signals is vooral een film die het goed bedoelt. Op milde wijze
steken Eyre en Alexie de draak met stereotypen die binnen en buiten
Hollywood van de eerste bewoners van Amerika zijn gemaakt. Lach toch
niet zoveel, zegt Victor, de ene hoofdrolspeler tegen Thomas, de andere.
Jij gedraagt je alsof je in Dances With Wolves speelt. Een echte
Indiaan kijkt stoïcijns, hij gedraagt zich als een krijger. "Maar
onze stam bestond uit vissers, riposteert Thomas. Wel vinden ze het
samen gek dat ze in al die westerns nooit de tanden van John Wayne
hebben gezien. Samen zingen ze er een liedje over.
Smoke Signals is een road movie en een buddy movie, genres die
wel gekozen moeten zijn omdat de regisseur zijn publiek veel vertrouwds
wil voorzetten. Hij begint in 'the rez', het reservaat van de Coeur
d'Alene indianen in Idaho. De jongemannen Thomas en Victor horen daar
dat Arnold, de vader van Victor, is overleden in een trailerparkje in
Arizona. Arnold is ook voor Thomas belangrijk; hij redde hem als baby
uit een brand waarbij Thomas' ouders omkwamen. Thomas is nog steeds dol
op Arnold, Victor moet niets van zijn alcoholische vader hebben, die
zijn gezin tien jaar geleden in de steek liet. Toch gaan ze samen op weg
om de as van Arnold naar huis te brengen. Onderweg leren de mannen
elkaar zoals het hoort waarderen en ondergaat het tweetal ook nog een
louterende ervaring. De herinneringen van de twee jongens zijn wel
aardig door de film heen geweven. Smoke Signals zit vol
flashbacks en flashbacks in flashbacks. Victor kan als twintiger een
deur open doen en als tiener naar buiten komen. In deze film kan dat ook
makkelijk omdat er in het reservaat maar weinig verandert. Ook daar
maakt Eyre zachte grappen over. Op de radio is elke morgen te horen wat
er op het grootste kruispunt gebeurt: "Er rijdt een vrachtwagen
voorbij." |
NRC Webpagina's
18 AUGUSTUS 1999
|