|
T I T E L : |
The Thomas Crown Affair |
R E G I E : |
John McTiernan |
M E T : |
Pierce Brosnan, Rene Russo, Denis Leary, Faye Dunaway, Ben Gazzara, Frankie Faison, Esther Cañadas, Fritz Weaver |
In: 50 theaters
Hedonisme is gewoon geworden
Door HANS BEEREKAMP
In 1968 zorgde Norman Jewisons
filmhit The Thomas Crown Affair voor guilty pleasure. Wie
even iets anders wilde dan maatschappelijk engagement, kon zijn hart
ophalen aan dit lichtgewichtamusement, dat kosten noch moeite spaarde om
de levensstijl van de machtigen en rijken breed uit te meten, in
duizelingwekkende split screen-montage. De allerrijkste man van
de wereld (Steve McQueen) beraamde uit verveling een ingenieuze
bankoverval, en werd achtervolgd door de al even elegante en
intelligente Faye Dunaway, premiejaagster voor de verzekering. Een sexy
spelletje schaak en de met een Oscar bekroonde titelsong van Michel
Legrand The Windmills of Your Mind waren de sleutelfactoren in de
marketing.
Een remake van The Thomas Crown Affair, om Bondacteur Pierce
Brosnan even van de straat te houden, leek op papier een weinig
opwindende gedachte. Onder regie van de inventieve en intelligente
actiefilmspecialist John McTiernan (Die Hard) blijkt het
resultaat echter mee te vallen. Juist omdat de tijdgeest is veranderd,
hoeft het publiek zich niet meer te vergapen aan glossy trucages. De
nieuwe Thomas Crown (Brosnan) is bijna een realistisch personage
geworden: geen telg uit een puissant rijk Bostons geslacht, maar een
self-made tycoon, die uit de sloppen van Glasgow wist te
ontsnappendankzij een boksbeurs voor Oxford.
Modern is ook de typering van het karakter van Crown door hem te laten
praten tegen zijn psychiater (grapje: het is Faye Dunaway). Als ze zijn
mondhoeken naar boven ziet krullen, weet ze dat hij eindelijk een
tegenstander van zijn eigen formaat is tegengekomen. De keuze voor Rene
Russo, het voormalige topmodel dat tot nu toe in haar filmrollen weinig
glamour mocht vertonen, als Brosnans tegenspeelster is zeer goed: ze is
slim, mooi en 45, een feit dat gelukkig niet verdoezeld wordt.
Ook de scenariovondst om de bankoverval te veranderen in de diefstal uit
het Metropolitan Museum van een beroemd schilderij van Monet, is
geslaagd. Het maakt de uitdaging groter, zowel de techniek van de roof
als de onmogelijkheid om ooit anders te genieten van de buit dan door er
thuis naar te kijken.
Het hedonisme van Crown is niet meer zo vreemd en exotisch als dat in
1968 het geval was. We kijken niet meer heel raar aan tegen een
multimiljonair die zijn geliefde in een eigen vliegtuig meetroont naar
Martinique. Op de Antillen komt iedereen wel eens, al is het dan
misschien niet in een imposante eenzame villa op de top van een berg.
Schaken doen de twee aan elkaar gewaagde alleenstaande arrivés
ook in de remake, maar dit keer in overdrachtelijke zin. Natuurlijk
worden jager en prooi verliefd, maar de vraag is vooral of ze elkaar
kunnen vertrouwen. De kwestie van diefstal en verzekering is feitelijk
slechts een metafoor van de onderliggende vraag of sterke,
onafhankelijke karakters zich wel aan elkaar kunnen uitleveren.
Net als in de Die Hard-serie legt regisseur McTiernan onder de
aantrekkelijke en opwindende buitenkant een andere, psychologisch
interessante laag. Wie alleen maar entertainment zoekt in de
bioscoop hoeft zich daar niet eens aan te storen, zo slim zit The
Thomas Crown Affair in elkaar.
|
NRC Webpagina's
18 AUGUSTUS 1999
|