|
T I T E L : |
Belle de jour |
R E G I E : |
Luis Buñuel |
M E T : |
Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli, Genevieve Page |
In: 5t/m 8/8 Plaza Futura, Eindhoven; 14/8 Cinemariënburg, Nijmegen,27/8 Filmmuseum, Amsterdam.
Verzaligde huisvrouw in beschaafd bordeel
Door PIETER STEINZ
Al meer dan dertig jaar geldt ze
als de mooiste vrouw van Frankrijk - en als de chicste filmster van de
wereld. Maar echt sexy is Catherine Deneuve niet.
Haar schoonheid zet
de hormonen niet in beweging; ze is zoals je je zusje of je dochter
graag zou zien: mooi en gaaf zonder seksuele aantrekkingskracht. Voor
wie zich ooit heeft afgevraagd of het Deneuve kan deren (zou ze liever
een Bardot of een Loren zijn geweest?) is Belle de jour van Luis
Buñuel gefundenes Fressen. In haar vijftiende film, uit
1967, speelt Deneuve een pasgetrouwde vrouw uit de betere kringen die
haar man als een wandelend vriesvak tegemoet treedt, maar zich
ondertussen overgeeft aan masochistische fantasieën. Op een idee
gebracht door het tuttige geroddel van een vriendin klopt ze aan bij
een beschaafd bordeel, waar een deel van haar dagdromen werkelijkheid
wordt. Onder de naam Belle de jour ('dagschone', omdat ze alleen 's
middags werkt) vervult ze herenwensen, totdat een opdringerige
penoseklant en een onverwacht op bezoek komende huisvriend het paradijs
verstoren.
Hoogtepunt van de film is de - veel gefotografeerde en als reclameposter
gebruikte - scène waarin het kamermeisje van het bordeel oppert
dat het 'af en toe zeker wel erg' is; de halfnaakte Deneuve richt zich
op van het bed en antwoordt verzaligd: 'Wat weet jij daarvan, Pallas?'
Maar hoe langer Belle de jour duurt, hoe meer je als filmkijker
begint te twijfelen aan het realiteitsgehalte van wat Buñuel je
voorschotelt. Daarin ligt het genie van de film. Zijn niet alle -
overigens zeer kuis in beeld gebrachte - seksuele escapades die je ziet
de wensdromen van een seksueel gefrustreerde huisvrouw? Volgens
Buñuel was Belle de jour de commercieel succesvolste film
van zijn leven, 'een succes dat ik meer toeschrijf aan de hoeren die in
de film voorkomen dan aan mijn eigen werk'. Hij was te bescheiden.
Ondanks de weinig expliciete seks en het typische jaren-zestigbeeld van
hoog-burgerlijke rijkdom (tennis en wintersport!), maakt Belle de
jour, gefilmd in breedbeeld en beeldschone Eastmancolor, nog
steeds geen gedateerde indruk. Net als overigens de eeuwig
afstandelijke Deneuve, die in deze film zoals altijd koeler is dan de
rijkelijk vloeiende champagne.
|
NRC Webpagina's
28 JULI 1999
|