|
T I T E L : |
Nettoyage sec |
R E G I E : |
Anne Fontaine |
M E T : |
Miou-Miou, Charles Berling, Stanislas Merhar, Mathilde Seigner, Nanou Meister |
In: Kriterion, Amsterdam. Nuchtere studie in observatie over echtpaar in Franse
provincie
Het strijken van een broekplooi
Door HANS BEEREKAMP
De derde en meest ambitieuze
film van de in Luxemburg geboren Franse regisseuse Anne Fontaine was in
eigen land een verrassende hit, bekroond met een César voor de
beste nieuwe acteur (de min of meer van de straat geplukte Stanislas
Merhar) en in 1997 winnaar van de prijs voor het beste scenario op het
festival van Venetië. Zoals veel interessante Franse films dreigde
ook Nettoyage sec (in Amerika werd de titel letterlijk vertaald
als Dry Cleaning) aan Nederland voorbij te gaan, maar mag hij het
nu toch voorlopig één week in één theater
proberen.
Ondanks een humorloze toon en melodramatisch-realistische strekking zijn
de verdiensten van Nettoyage sec aanzienlijk: Fontaine slaagt
erin met weinig woorden en veel stil spel van voortreffelijke acteurs
(voorop de kordaat-sensitieve Miou-Miou en de kameleontische, hier
vooral door Ridicule bekende Charles Berling) een niet erg
opwindend milieu tot leven te brengen. In de Oost-Franse provinciestad
Belfort runt het echtpaar Kunstler al vijftien jaar een stomerij, met
hard werken en een ternauwernood rokende schoorsteen. Ze houden van
elkaar en van hun ambacht, zoals Fontaine in zorgvuldig gedetailleerde
scènes uit het strijk- en persbedrijf laat zien, maar het
liefdeleven ontbeert passie en opwinding.
Op een avond gaan ze met collega-middenstanders naar een nachtclub, waar
een broer en zus een zwoele act opvoeren. Het echtpaar raakt geobsedeerd
door deze 'koninginnen van de nacht', vooral door de
gelegenheidstravestiet Loïc (Merhar). Na een aantal
schijnbewegingen beantwoordt de weesjongen, die te mooi is om helemaal
te deugen volgens de normen van Belfort, de avances van het echtpaar en
trekt bij hen in. Meneer leert hem de fijne kneepjes van de stomerij en
mevrouw begint een verhouding met de knaap, reden te meer voor haar man
om ook door hem seksueel geprikkeld te worden, geheel in strijd met zijn
normen en waarden.
Nettoyage sec is geen symbolische verhandeling over een
indringer die zijn gastgezin hun ware aard laat ontdekken, zoals in
Pasolini's Teorema, maar een nuchtere studie in observatie. De
Kunstlers zijn niet gewend te praten over hun gevoelens, en cameravrouw
Caroline Champetier (vaste medewerkster van Philippe Garrel, Jacques
Doillon, Laetitia Masson en soms Chantal Akerman) legt de innerlijke
strijd voorbeeldig droog vast, in blikken, gebaren en het strijken van
een broekplooi.
Uiteindelijk implodeert de broeierigheid en slaat de homofobie en angst
voor verlies van controle gewelddadig naar buiten, maar dat is maar een
vlekje op een kleine film over de vergeefse poging om onder alle
omstandigheden smetteloos te blijven. De film klopt met de werkelijkheid
zonder realistisch te willen zijn, en dat is een verdraaid moeilijke
opgave.
|
NRC Webpagina's
28 JULI 1999
|