NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Gratis Freeserve onstuimig van start
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 27 JULI. Freeserve,
de Britse aanbieder van gratis Internet, heeft gisteren een
stormachtige entree gemaakt op de Londense effectenbeurs en de
Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq. Het aandeel sloot 37 procent boven de
introductieprijs van 150 pence op 205,5 pence.
Vanmorgen noteerde
Freeserve in Londen een lichte koersdaling tot iets onder 199 pence.
Gerekend naar de slotkoers van gisteren is het bedrijf ruim twee
miljard pond waard (meer dan 6,5 miljard gulden). Dixonsdochter
Freeserve heeft sinds de lancering in september vorig jaar meer dan
1,25 miljoen abonnees binnengehaald. Dit betekent dat de belegger voor
elke niet betalende abonnee van Freeserve op de beurs meer dan
vijfduizend gulden betaalt. Concurrent America Online ziet zich
gedwongen vanaf volgende maand in Groot-Brittannnië ook gratis
Internetabonnementen te gaan aanbieden. In Nederland is gratis Internet
eveneens in opkomst. Het Internetbedrijf Wish, in januari gestart,
kondigde begin juni aan dat het meer dan honderdduizend abonnees is.
Kabelmaatschappij Castel biedt al sinds vorig jaar in het noorden van
het land gratis Internet aan en de dit voorjaar gelanceerde dienst van
France Telecom-dochter Wanadoo is gratis tot eind dit jaar. De
Amerikaanse computerfabrikant Dell en Excite, exploitant van de
gelijknamige zoekmachine, hebben vorige maand plannen aangekondigd voor
begin volgend jaar. KPN biedt klanten van 'Het Net' de mogelijkheid
goedkoop over te stappen naar een regulier Internetabonnement.
Bij aanbieders van gratis Internet accepteren abonnees reklame die op
hen persoonlijk is toegesneden. Verder moet vaak betaald worden voor
(het raadplegen van) elektronische post. De belangrijkste inkomstenbron
voor gratis aanbieders is echter een aandeel dat zij krijgen in de
tarieven die de abonnee betaalt om in te bellen op het nummer van de
Internetaanbieder. Deze zogeheten kickback-regelingen, geld dat
de telecomaanbieder terugbetaalt, zijn meestal geheim, maar kunnen
volgens goed geïnformeerde bronnen oplopen tot 50 procent van het
lokale gesprekstarief. H. Rood van marktonderzoeker Stratix zet
vraagtekens bij het model van gratis Internet. Hij wijst erop dat
klanten die op zoek zijn naar een gratis dienst vanuit marketingoogpunt
niet de interessantste zijn. Op dit moment heeft de Nederlandse markt
voor Internetabonnementen nog een flinke omvang. Eind maart lag het
aantal huishoudens met een Internetaansluiting volgens marktonderzoeker
Nipo op 1,2 miljoen. Volgens cijfers van marktonderzoeker IDC lag het
aantal aansluitingen bij bedrijven eind vorig jaar al op 1,26 miljoen.
Veel particulieren betalen voor een aansluiting nog zo'n twintig tot
dertig gulden per maand.
|
NRC Webpagina's
27 JULI 1999
|