|
T I T E L : |
Curdled |
R E G I E : |
Reb Braddock |
M E T : |
Angela Jones, William Baldwin, Bruce Ramsay |
Uitgebracht op koopvideo door RCV Sell Thru Entertainment
Tarantino steelt en betaalt weer terug
Door HANS BEEREKAMP
Toen Quentin Tarantino met zijn
eerste lange film Reservoir Dogs in 1992 langs de festivals
reisde, kwam hij steeds een korte film tegen, geschreven en
geregisseerd door een zekere Reb Braddock uit Florida, getiteld
Curdled. In die film van twintig minuten werkt een
aantrekkelijke, door moordgruwelen geobsedeerde jonge vrouw (Angela
Jones) voor een schoonmaakbedrijf in Miami, Post-Forensic Cleaning
Service, dat zich specialiseert in het opruimen van met geronnen bloed
besmeurde misdaadlocaties.
Tarantino 'leende' dit idee voor het
personage van Harvey Keitel als The Wolf in Pulp Fiction (1994)
en zou, zo wil het verhaal, Braddock 'beloond' hebben met de belofte
hem te helpen Curdled uit te bouwen tot een lange speelfilm.
Dezelfde Angela Jones is weer de schoonmaakster in de door Quentin
Tarantino's eigen productiefirma A Band Apart geproduceerde
Curdled, dat wil zeggen de lange versie uit 1996. Aan het hier
en daar kunstmatig opgerekte scenario valt de ontstaansgeschiedenis van
Braddocks eerste lange film af te lezen, maar het is een alleraardigst
debuut, met meer tarantineske trekjes. Zo tracteert seriemoordenaar
William Baldwin, bijgenaamd 'de blauw-bloed-killer', zijn uit de
hoogste kringen gerecruteerde vrouwelijke slachtoffers op monologen over
de geneugten van het goede leven in Europa, alvorens ze te onthoofden.
Curdled bevat talloze originele beeldcomposities, absurde
invallen en een door Joseph Julián González
gecomponeerde, opvallende soundtrack van opgewekte mambo's en andere
Cubaanse muziek, ter begeleiding van de niet kinderachtig gefilmde
slachtpartijen. Het hoogtepunt vormt een door Angela Jones ter plekke
nagespeelde moord, die bijna onopgemerkt verandert in een dans. Het
scenario wil dat zij als kind in Columbia een moordslachtoffer heeft
gezien en sindsdien aan de televisie gekluisterd is om, kauwgombellen
blazend, naar horrorfilms te kijken. 'Ben je een gorehound
(adequaat Nederlands ondertiteld als 'bloedtoerist')?', vraagt de
directeur van het schoonmaakbedrijf aan de sollicitante. Ze ontkent,
maar wij weten beter. Aan het slot van Curdled wordt eindelijk
de vraag beantwoord, die haar al twintig jaar bezighoudt: kan een hoofd
nog praten, nadat het van de romp is gescheiden en wat zegt het dan? Te
excentriek en te goor voor de bioscoop, is Curdled een aanwinst
voor elke cultvideotheek.
|
NRC Webpagina's
21 JULI 1999
|