|
T I T E L : |
Place Vendôme. |
R E G I E : |
Nicole Garcia. |
M E T : |
Catherine Deneuve, Emmanuelle Seigner, Jean-Pierre Bacri, Jacques Dutronc. |
In: Filmmuseum, Amsterdam; Haags Filmhuis.
Ouderwetse Franse film
Door DANA LINSSEN
In alle artikelen die er zijn
verschenen naar aanleiding van het retrospectief op de films met
Catherine Deneuve dat deze zomer in het Filmmuseum in Amsterdam en in
het Hagas Filmhuis is te zien, kan maar niet nagelaten worden te
beklemtonen dat ze niet alleen zo mooi is, maar ook zo'n arbeidzaam
leven leidt. Ze maakt nog steeds films, is de weinig vleiende en steeds
een beetje verbaasde conclusie, alsof ze al honderdtien jaar oud is en
alsof je dan geen films meer zou mogen maken. Dat het ons verbaast dat
Deneuve 'nog steeds' acteert, komt natuurlijk omdat het merendeel van de
producties waarin zij na pakweg 1980 optreedt de Nederlandse bioscopen
niet meer bereikt. Place Vendôme is zo'n film, ze kreeg er
vorig jaar in Venetië een prijs voor en nu hij ondanks dat
retrospectief nogal onbezonnen in Nederland wordt uitgebracht, laat zich
alleen maar vermoeden waarom het merendeel van de hedendaagse films met
Catherine Deneuve nooit over de Franse grenzen komt.
Place Vendôme is een ouderwetse Franse film over mensen op
middelbare leeftijd met problemen die mensen op middelbare leeftijd
schijnen te hebben. Hun leven is voorbij, ze zoeken een jongere minnares
om hun sterfelijkheid te bedriegen of ze zuigen hun wangen en taille
naar binnen om er een paar pondjes af te liegen. Dat alles zich in de
wereld van de internationale juwelenhandel afspeelt, met z'n
schandaaltjes en zwendeltjes, maar ook met de glinstergouden betovering
van de diamanten, moet aan Place Vendôme een zeker cachet
meegeven. Deneuve is Marianne Malivert, de drankzuchtige en ongelukkige
echtgenote van Vincent Malivert, een van de vooraanstaandste juweliers
aan het Parijse Place Vendôme. In haar jonge jaren was zij zelf
een succesvolle handelaar in edelstenen, maar nadat zij in zaken en de
liefde bedrogen werd door de flamboyante charlatan Battistelli (Jacques
Dutronc) keerde zij het leven de rug toe en verdronk haar dagen in
vergetelheid.
Misschien is de rol van Deneuve het soort rol waar gerijpte actrices van
dromen: eindelijk mogen ze mooi zijn omdat ze door het leven zijn
getekend en blijft de blik van de toeschouwer niet alleen bij hun
buitenkant hangen. Maar ik kom er maar niet achter wat zij als actrice
nou doet, behalve haar nu ouder geworden gezicht op het spel zetten. En
het moet gezegd, een beetje afgeleefd ziet ze er beslist beter uit.
|
NRC Webpagina's
21 JULI 1999
|