|
T I T E L : |
Sliding Doors. |
R E G I E : |
Peter Howitt. |
M E T : |
Gwyneth Paltrow, John Hannah, John Lynch, Jeanne Tripplehorn, Zara Turner, Douglas McFerran, Virginia McKenna. |
In: 29 theaters.
Wel of niet de metro halen
Door HANS BEEREKAMP
Ruim een jaar geleden werd de
Engels-Amerikaanse coproductie Sliding Doors, van de als
regisseur en scenarioschrijver debuterende Britse televisieacteur Peter
Howitt, een verrassend internationaal hitje. Hoofdrolspeelster Gwyneth
Paltrow had haar met een Oscar bekroonde rol in Shakespeare in
Love nog niet eens opgenomen en niemand wist ook dat Tom Tykwer in
Lola Rennt drie door het noodlot verschillend verlopende versies
van hetzelfde verhaal achter elkaar zou gaan vertellen. Dat is ook min
of meer het stramien van de luchtige liefdeskomedie Sliding
Doors, zo blijkt nu de film met enige vertraging door het
faillissement van de aanvankelijke distributeur alsnog Nederland
bereikt.
Nog meer dan Lola rennt lijkt Sliding Doors op
scenarioniveau op Blind Chance (Przypadek) van Krzystof
Kieslowski uit 1981. Een paar seconden eerder of later aankomen op een
perron kan een leven drastisch veranderen. Kieslowski liet de jonge
Boguslaw Linda door de trein wel of niet te halen respectievelijk
communist of dissident worden, met een derde, meest fatale variant, die
van politieke onverschilligheid. Het dilemma van Helen (Paltrow), een
Londense p.r.-medewerkster, is van meer romantische aard: als ze op de
dag van haar ontslag de metro niet haalt, zou ze net laat genoeg
thuiskomen om niet het overspel te ontdekken van haar vriend (John
Lynch) en evenmin de aantrekkelijke James (John Hannah) in de trein
ontmoet hebben. De ongelukkige relatie met Lynch sleept zich dan voort
en Paltrow wordt serveerster. Maar als ze nog net wel haar voet tussen
de treindeuren gekregen had, zou ze Lynch aangetroffen hebben met zijn
Amerikaanse ex, het pand briesend verlaten en zich die leuke man uit de
trein herinneren. Dat serveren zou dan ook niet lang duren.
Het gaat in Sliding Doors om persoonlijke moed en confrontaties
met de macht der gewoonte, die ook een carrière uiteindelijk
alleen maar verder kunnen helpen. Het moralisme van Howitt is trivialer
dan dat van Kieslowski, maar de vorm van de film is ingewikkelder. De
verhalen worden niet na elkaar verteld, maar door elkaar heen
gemonteerd. Dat is lastiger voor de toeschouwer, dus neemt Howitt zijn
toevlucht tot kunstgrepen om Helen 1 (lang haar, gewond door een
overvaller) en Helen 2 (naar de kapper, ongeschonden) uit elkaar te
houden, zodat het verschil soms meer op uiterlijkheden dan op
karakterisering leunt. Dat bezwaar geldt de hele film, een sfeertekening
van het Londense yuppie-leven.
Paltrow is een van de weinige Amerikaanse actrices die moeiteloos een
Brits personage kan spelen, en dan niet alleen uit de tijd van Jane
Austen (Emma) of Shakespeare. Ze kan bruisend of depressief zijn,
aangeschoten of doodernstig, maar blijft altijd charmant en innemend.
Soms werkt die charme bijna in haar nadeel, want ik ken niemand die
onder alle omstandigheden prettig, aardig en integer blijft. Desondanks
moet een groot deel van het succes van Sliding Doors op Paltrows
conto geschreven worden, naast de kennelijk aan beide zijden van de
oceaan bewonderde tinteling van eigentijds Londen aan de goede kant van
Notting Hill.
|
NRC Webpagina's
21 JULI 1999
|