|
T I T E L : |
Eindexamenfilms VAV |
|
Gerrit Rietveld Akademie, Fred. Roeskestraat 96, Amsterdam |
|
Screening room in de kelder |
2 t/m 7 juli, 2 juli 16-21.30u, 3/4 juli 12-18u, 5/6 juli 10-21.30u, 7 juli 10-16u.
Rijkdom aan ideeën knullig uitgevoerd
Door BIANCA STIGTER
Vijf studenten doen dit jaar met
een film eindexamen aan de Rietveld Akademie, en dat lijkt weinig in een
jaar dat er op grote tentoonstellingen van beeldende kunst als de
Biennale van Venetië misschien wel meer films dan schilderijen te
zien zijn.
Maar het is niet uitgesloten dat er ook op andere afdelingen
dan VAV (Voorheen Audio Visueel) met bewegende beelden is gewerkt, de
grenzen tussen de verschillende kunstdisciplines zijn nu eenmaal aan het
veranderen. De vijf studenten van VAV werkten allemaal op 16 mm en
leverden vrij traditionele werkstukken af, in lengte variërend van
twee tot vijftien minuten. Vaak was het idee aardiger dan de uitvoering.
Soms leek het wel alsof de studenten een hommage wilden brengen aan Ed
Wood, de Amerikaanse regisseur die zowel om zijn knulligheid als om zijn
bravoure beroemd was. Mayumi Nakazaki studeert af op Sushi's
World, 'een multi-culturele komedie' waarin de moeder van een
Afrikaanse immigrant gespeeld wordt door een witte plastic pop uit de
speelgoedwinkel. Spel en vormgeving komen deze komedie niet ten goede.
Astrid Menze filmde in zwart-wit de avonturen van een driehoekje licht
in de gangen van een groot gebouw, waar ook het aan en uitgaan van een
lichtknopje voor spanning zorgde, evenals de geluidsband vol bliep,
knierk en andere elektronische ruis.
Het merkwaardigst zijn de films van David Djindjikhachvili. In de
langste, het vijf minuten durende Marmer in brons, komen twee
Griekse beelden tot leven. De acteurs, gehuld in zelfgemaakte tunieken
en wit of bronskleurig gepoederd, nemen voortvarend de van antieke
beelden bekende houdingen aan. Ook kijkt een van hen aandachtig naar een
tros druiven die door de ruimte zweeft. Van het volgen van enige mode in
film of beeldende kunst kun je Djindjikhachvili niet betichten. Tot het
programma behoren ook drie films van derdejaars studenten, waarvan er
een Djindjikhachvili heet. Zou het de filmer zelf zijn die daarin het
hoofd op tafel legt? |
NRC Webpagina's
30 JUNI 1999
|