U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    F I L M  &  V I D E O  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


T I T E L : Doug's 1e film (Doug's 1st Movie)
R E G I E : Maurice Joyce
S T E M M E N : Rolf Koster, Huub Dikstaal, Marjolein Algera,Laura Vlasblom
In: 9 theaters

T I T E L : De koning en ik (The King and I)
R E G I E : Richard Rich
M E T : Lucie de Lange, Edward Reekers,Arnold Gelderman
In: 72 theaters

T I T E L : De Rugrats film: Ratjetoe (The Rugrats Movie)
R E G I E : NortonVirgien en Igor Kovalyov
S T E M M E N : Christa Lips, Marni Blok, MaikeMeijer
In: 63 theaters.

Drie tekenfilms voor de vakantie

Door HANS BEEREKAMP
Animatiefilms zijn volgens het Nederlandse bioscoopbedrijf voor kinderen, dus worden ze in een Pavlov- reactie steevast aan het begin van een schoolvakantie tegelijk uitgebracht, natuurlijk uitsluitend Nederlands gesproken. Het aanbod van deze zomer is nogal pover. Van de drie nieuwe lange tekenfilms voor de vakantie zijn er twee direct afgeleid van televisieseries en de derde is gebaseerd op een klassieke musical.

Zowel Disney's Doug's 1e film als De Rugrats film van de Klasky Csupo-studio (ook verantwoordelijk voor The Simpsons en Duckman) volgen een groepje eigentijdse kinderen. Doug's 1e film, naar de serie Disney's Doug, gaat over pubers in de onderbouw van een middelbare school, met alle high school angst vandien, maar ook met een monster uit een vervuild meer als huisdier (een kruising tussen Nessy en E.T.) en een gore kapitalist als schurk. De schetsmatige tekenstijl, waarin de ogen slechts een stipje vormen, doet ook vanwege de inhoud en de sfeer van het verhaaltje nog het meest denken aan de Charly Brown-films van Bill Menendez uit de jaren zeventig. Het is weer eens iets anders dan de Disney-sprookjes, maar de stijve animatie werkt op een groot scherm niet erg goed.

Het succes van de ook op Nederland 1 dagelijks uitgezonden Rugrats-serie leunt zwaar op het inlevingsvermogen in de wereld van peuters en kleuters, met een maatschappijkritische knipoog voor de ouders. Wie de serie niet kent, zal moeite hebben de helden van de filmversie snel uit elkaar te houden, en al helemaal niets begrijpen van de gezinsverhoudingen. Nog steeds is het leuk om een karikatuur van een baby te zien, die net zo lang dreint tot er iets in zijn mond wordt gestopt en dan verzaligd geniet, maar de psychologie van zijn oudere broertje Tommy en het driejarige, eigenwijze nichtje Angeliekje blijven duister. In The Rugrats Movie zijn karakters en verhaallijn ondergeschikt gemaakt aan een woeste cameravoering, die krampachtig jong en modern wil lijken. De Nederlandse stemmen zijn slecht te verstaan, de plot waaiert alle kanten op. Er wordt in de hoogste versnelling leuk gedaan, en dat is anderhalf uur achter elkaar vermoeiend en vervelend.

In afwachting van de nieuwste speelfilm naar Rodgers & Hammersteins musical The King and I (met Jodie Foster als de Engelse lerares en Hongkong-actiester Chow Yun-fat als de koning van Siam) is de tekenfilmversie van Disney-veteraan Richard Rich niet veel bijzonders. Rich imiteert de schattige-dierengrapjes van zijn voormalige werkgever, en maakt het verhaaltje nog zoeter, maar de liedjes (Hello, Young Lovers en Getting to Know You bij voorbeeld) zijn niet kapot te krijgen. Van de drie tekenfilms komt De koning en ik nog het dichtst bij het soort betovering dat je jonge kinderen bij hun eerste bioscoopervaring toewenst.

NRC Webpagina's
30 JUNI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)