|
T I T E L : |
Doug's 1e film (Doug's 1st Movie) |
R E G I E : |
Maurice Joyce |
S T E M M E N : |
Rolf Koster, Huub Dikstaal, Marjolein Algera,Laura Vlasblom |
In: 9 theaters
T I T E L : |
De koning en ik (The King and I) |
R E G I E : |
Richard Rich |
M E T : |
Lucie de Lange, Edward Reekers,Arnold Gelderman |
In: 72 theaters
T I T E L : |
De Rugrats film: Ratjetoe (The Rugrats Movie) |
R E G I E : |
NortonVirgien en Igor Kovalyov |
S T E M M E N : |
Christa Lips, Marni Blok, MaikeMeijer |
In: 63 theaters.
Drie tekenfilms voor de vakantie
Door HANS BEEREKAMP
Animatiefilms zijn volgens het
Nederlandse bioscoopbedrijf voor kinderen, dus worden ze in een Pavlov-
reactie steevast aan het begin van een schoolvakantie tegelijk
uitgebracht, natuurlijk uitsluitend Nederlands gesproken. Het aanbod
van deze zomer is nogal pover. Van de drie nieuwe lange tekenfilms voor
de vakantie zijn er twee direct afgeleid van televisieseries en de
derde is gebaseerd op een klassieke musical.
Zowel Disney's Doug's 1e film als De Rugrats film van de
Klasky Csupo-studio (ook verantwoordelijk voor The Simpsons en
Duckman) volgen een groepje eigentijdse kinderen. Doug's 1e
film, naar de serie Disney's Doug, gaat over pubers in de
onderbouw van een middelbare school, met alle high school angst
vandien, maar ook met een monster uit een vervuild meer als huisdier
(een kruising tussen Nessy en E.T.) en een gore kapitalist als schurk.
De schetsmatige tekenstijl, waarin de ogen slechts een stipje vormen,
doet ook vanwege de inhoud en de sfeer van het verhaaltje nog het meest
denken aan de Charly Brown-films van Bill Menendez uit de jaren
zeventig. Het is weer eens iets anders dan de Disney-sprookjes, maar de
stijve animatie werkt op een groot scherm niet erg goed.
Het succes van de ook op Nederland 1 dagelijks uitgezonden
Rugrats-serie leunt zwaar op het inlevingsvermogen in de wereld
van peuters en kleuters, met een maatschappijkritische knipoog voor de
ouders. Wie de serie niet kent, zal moeite hebben de helden van de
filmversie snel uit elkaar te houden, en al helemaal niets begrijpen
van de gezinsverhoudingen. Nog steeds is het leuk om een karikatuur van
een baby te zien, die net zo lang dreint tot er iets in zijn mond wordt
gestopt en dan verzaligd geniet, maar de psychologie van zijn oudere
broertje Tommy en het driejarige, eigenwijze nichtje Angeliekje blijven
duister. In The Rugrats Movie zijn karakters en verhaallijn
ondergeschikt gemaakt aan een woeste cameravoering, die krampachtig
jong en modern wil lijken. De Nederlandse stemmen zijn slecht te
verstaan, de plot waaiert alle kanten op. Er wordt in de hoogste
versnelling leuk gedaan, en dat is anderhalf uur achter elkaar
vermoeiend en vervelend.
In afwachting van de nieuwste speelfilm naar Rodgers & Hammersteins
musical The King and I (met Jodie Foster als de Engelse lerares
en Hongkong-actiester Chow Yun-fat als de koning van Siam) is de
tekenfilmversie van Disney-veteraan Richard Rich niet veel bijzonders.
Rich imiteert de schattige-dierengrapjes van zijn voormalige werkgever,
en maakt het verhaaltje nog zoeter, maar de liedjes (Hello, Young
Lovers en Getting to Know You bij voorbeeld) zijn niet kapot
te krijgen. Van de drie tekenfilms komt De koning en ik nog het
dichtst bij het soort betovering dat je jonge kinderen bij hun eerste
bioscoopervaring toewenst.
|
NRC Webpagina's
30 JUNI 1999
|