|
T I T E L : |
All Night Horror Show Part VII. Nachtmarathons van acht horrorfilms |
Arcaplex, Spijkenisse (3/7); Alpha, Lelystad (10/7); Luxor, Hoogeveen (17/7); Autokino, Landgraaf (17/7); Midi, Tilburg (24/7); Bellevue, Hengelo (24/7); Minerva, Maastricht (31/7); Skopein, Winterswijk (31/7) en 33 andere plaatsen tot en met 14/1.
Griezelnachten in verste uithoeken van de
filmcultuur
Door HANS BEEREKAMP
De formule van het succesvolle
Weekend of Terror (tussen middernacht en half negen 's morgens in twee
zalen acht recente horrorfilms vertonen voor een publiek van echte
liefhebbers) vindt al een paar jaar navolging door de tournee van de
zogeheten All Night Horror Show. Met de verbreding van de aanpak
verwatert niet alleen de ambiance een beetje, maar ook de kwaliteit van
de films. Organisator RCV jokt dat de acht in drie blokken van vier
geprogrammeerde titels allemaal 'Nederlandse premières' zijn. De
vier beste films zijn eerder uitgebracht: Bride of Chucky,
Virus, The Faculty en de klassieker The Texas Chainsaw
Massacre (Tobe Hooper, 1974), al is het de eerste Nederlandse
vertoning van de 'director's cut' in een gerestaureerde versie.
De vier min of meer nieuwe films behoren grotendeels tot het onderste
echelon van dit traditioneel weinig prestige genietende genre, maar
bieden veel bloed en vuur. De drie met een nummer in de titel aangeduide
vervolgfilms haalden in Amerika zelfs de bioscoop niet, en werden daar
beschouwd als videofilms: The Dentist 2 (Brian Yuzna, 1998) is de
spectaculairste, wegens de weinig aan de verbeelding overlatende close-
ups van gebitten onder behandeling van de wederom door Corbin Bernsen
vertolkte psychopathische tandarts. Hij stelt beitel, boor en tang ten
dienste van zijn wraakzucht en realiseert onze angstigste
fantasieën.
Children of the Corn V: Field of Screams (Ethan Wiley, 1998) is
het vijfde bewijs dat de novelle van Stephen King over een sekte van
moordlustige kinderen beter onverfilmd had kunnen blijven. From Dusk
till Dawn II: Texas Blood Money (Scott Spiegel, 1999) kan niet in de
schaduw staan van Robert Rodriguez' origineel en ontleent daaraan
slechts de vleermuizen, vampiristische Mexicanen en de naam van de
nachtbar Titty Twister, niet de humor en de opwindende floorshow. De wel
door Rodriguez en Tarantino geproduceerde, in Zuid-Afrika opgenomen Z-
film draait al vanaf vorige week in de nachtvoorstellingen van City 2,
Amsterdam.
De enige van de nieuwe films die niet vooruit bekeken kon worden,
belooft nog de meeste kwaliteit.
The Ugly (1997) van de Nieuw-Zeelandse debutant Scott Reynolds,
over de moordfantasieën van een jonge psychiatrische patiënt,
kreeg in Engeland en Amerika aardige recensies, en mag het hier proberen
in de nachtelijke etalageuitverkoop voordat het videoroulement kan
beginnen. Misschien is deze tournee langs, ook letterlijk, de verste
uithoeken van het Nederlandse bioscoopbedrijf wel de ideale manier om de
cultreputatie in stand te houden van een genre, dat tegen de principes
van de liefhebbers in steeds serieuzer genomen wordt.
|
NRC Webpagina's
30 JUNI 1999
|