|
T I T E L : |
Les parapluies de Cherbourg. |
R E G I E : |
Jacques Demy. |
M E T : |
CatherineDeneuve, Nino Castelnuovo, Anne Vernon, Marc Michel, Mireille Perrey,Ellen Farner. |
In: Filmmuseum, Amsterdam; Haags Filmhuis.
Zang maakt emoties lichter
Door HANS BEEREKAMP
Officieel begint het imposante
retrospectief van films met Catherine Deneuve in Amsterdam en Den Haag
volgende week. Er wordt een voorschot op genomen door de heruitbreng van
Les parapluies de Cherbourg (Jacques Demy, 1964) en dagelijkse
vertoningen van Repulsion (Roman Polanski, 1965) in het
Filmmuseum. Hoewel Demy's met een Gouden Palm onderscheiden, geheel
gezongen melodrama een ster maakte van de toen 20-jarige Deneuve, is
haar aanwezigheid achteraf bezien niet het belangrijkste wat over die
film te melden valt. Ze is jong, mooi en een beetje truttig, zoals het
haar personage betaamt: een ideale paspop voor Demy's spel met kostuums,
decors, kleur en de subtiele pervertering van een oerburgerlijke,
provinciale samenleving, door elkaar geschud door de Algerijnse oorlog.
Van geen van de andere acteurs, die de door professionals gezongen
dialogen in Les parapluies de Cherbourg playbacken, zou nadien
nog veel vernomen worden. Ook Jacques Demy (1931-1990) heeft het succes
van zijn derde film nooit kunnen evenaren, zelfs niet in volgende
gezongen films als Les demoiselles de Rochefort (1968) en Une
chambre en ville (1982). Behalve Deneuve spon componist Michel
Legrand het meeste garen bij het internationale fenomeen dat de film
werd; Legrand zou nog voor menige Hollywoodfilm zoetgevooisde jazzy
muziek leveren.
Ik ken veel mensen die Les parapluies de Cherbourg volstrekt niet
verdragen; van het begin af aan was het idee van zingende garagisten en
juweliers, die niet plotseling een lied inzetten, maar permanent
muzikaal interacteren met de wereld, een gruwel voor realistisch
ingestelde kijkers. Demy zette meer op zijn kop dan de werkelijkheid;
hij draaide ook de conventies van opera en musical om.Het zingen maakt
in dit geval emoties niet zwaarder en heftiger, maar juist lichter. De
alledaagse werkelijkheid als inspiratiebron, het verheffen van trivia
tot kunst, is wat Les parapluies de Cherbourg ook tot een
typische vertegenwoordiger maakt van de Nouvelle vague, de beweging die
de film bevrijdde van de angstvallige scheiding tussen leven en kunst.
Demy vertelt een simpel verhaal, over de dochter van een
parapluverkoopster, die verliefd wordt op een automonteur en hem kwijt
raakt, wanneer hij in dienst moet. Bij zijn terugkomst uit Algerije is
ze getrouwd met een rijke diamantair, die het kind dat ze heimelijk van
de monteur verwachtte op de koop toe heeft genomen. Bij een toevallige
ontmoeting, jaren later, blijken de voormalige gelieven elkaar niets
meer te zeggen te hebben.
Het meesterschap van Demy blijkt achteraf bezien veel verder te gaan dan
de vondst van de gezongen dialogen. Niet alleen de muziek, maar de
vergaande stilering van alledaagse elementen maakt alles lichter.
Kleurgebruik en mise-en-scène zijn van een raffinement dat zijn
weerga nauwelijks kent. Demy laat de moeder van het meisje en de tante
van de jongen sterven zonder daar melodramatische munt uit te slaan. De
montage van de scène waarin Deneuve naar huis gaat na een
liefdesnacht zegt meer over haar euforie dan wanneer de details in beeld
gebracht zouden zijn. Het drama van het verlies van onschuld, zowel
individueel als politiek, wordt zo subtiel aangestipt dat je er net zo
gemakkelijk aan voorbij zou kunnen gaan als destijds de censor in het
gaullistische Frankrijk. De film is een wonder van vernuft, dat licht in
het hoofd maakt, duizelig, ontroerd en een beetje misselijk van de
zuurtjeskleuren, bij een recente restauratie onder supervisie van Demy's
weduwe Agnès Varda in hun volle glorie hersteld. Les
parapluies de Cherbourg is de feestelijke ouverture van het oeuvre
van Deneuve; daarna gaat het gordijn pas open.
|
NRC Webpagina's
30 JUNI 1999
|