|
T I T E L : |
Hideous Kinky. |
R E G I E : |
Gillies MacKinnon. |
M E T : |
Kate Winslet, Carrie Mullan, Bella Riza, Saïd Taghmaoui, Pierre Clémenti. |
In: Cinecenter, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam; Babylon 2, Den Haag; Studio, Utrecht; Scala, Nijmegen; Alhambra 4, Enschede.
Gillies MacKinnon verfilmt zonder vooringenomenheid Esther Freuds roman
Blanke beelden uit hippieparadijs Marokko
Door BIANCA STIGTER
In het dorp waar Bilal Julia en
haar twee dochters mee naar toeneemt, worden de Engelse gasten onthaald
op een regen van rozenblaadjes. Het is 1972 en het hele dorp loopt uit
om de zoon uit Marrakesh en zijn Engelse gasten te verwelkomen. Gillies
MacKinnon laat het tafereel in Hideous Kinky zien zoals hij ook
het grote plein in Marrakesh laat zien, de drukke straatjes en de stille
binnenplaatsen, de uitgestrekte vlaktes van een kleur eromheen en de
tapijten waarop alle kleuren hun verschillen kunnen benadrukken in
hotelkamers en patio's. MacKinnon ontgoochelt de beelden die kunstenaars
en fotografen in Marokko hebben gevonden en in het collectieve geheugen
hebben laten zinken. Hij laat zijn cameraman John de Borman hen wel
vinden, maar niet vervolmaken. Soms lijkt het alsof MacKinnon met die
voorgeschreven schoonheid de spot drijft. Een muur met een palm erachter
is in Hideous Kinky een muur met een boom erachter.
Af en toe laat MacKinnon een bekend hippielied als Here Comes The
Sun of A Horse With No Name met zijn blanke beelden
contrasteren. MacKinnon, die hiervoor Regeneration regisseerde,
een film over de waanzin van de Eerste Wereldoorlog die in Nederland nog
moet worden uitgebracht, en Small Faces, over opgroeien in
Glasgow in de jaren zestig, maakte met Hideous Kinky weer geen
gemakkelijk portret van een generatie, die dit keer al blowend en
trippend het hogere zocht in een land waar dat niet duur hoefde te zijn.
Daarvoor gebeurt er in deze film teveel tegelijk. Twee meisjes springen
op een bed en scanderen de naam van een rijke Europeaan of roepen
lekkere woorden als hideous en kinky. Een jonge moeder vecht met een
prostituée om een roze broek en wil nog verder zwemmen dan de
overkant van het meer. MacKinnons blanke manier van filmen valt soms
samen met het perspectief van een van de hoofdpersonen, een meisje van
vijf dat nog niet zo vooringenomen is als haar een paar jaar oudere
zusje. Bea wil vooral gewoon zijn, Lucy is in voor elk avontuur dat haar
bij haar moeder laat blijven. In de roman van Esther Freud waarop de
film is gebaseerd, vertelt Lucy het hele verhaal, maar we zien niet de
hele film door haar ogen. MacKinnon laat ons ook onafhankelijk van haar
naar haar moeder kijken. Julia is naar Marokko gekomen om bij de soefi's
haar eigen ik te verliezen, maar haar dochters behouden haar voor het
dagelijks leven. Ze moeten eten, slapen, gewassen worden en de oudste
wil naar school. Julia wordt gespeeld door Kate Winslet, in haar eerste
rol na Titanic. Zelden zag ik een actrice die zich zo weinig van
haar uiterlijk aantrekt; Winslet koketteert zelfs niet met het feit dat
ze niet koketteert. Soms vergeet je dat ze Julia is; dan staar je alleen
nog maar naar haar. Maar het is ook Winslets onverdroten lichaam dat
Julia tot meer dan een onverantwoordelijke dwaas maakt die het leven van
haar kinderen in gevaar brengt voor het najagen van een vaag ideaal.
Zoals zij Lucy in bed op haar rug laat slapen. Zoals zij Lucy knuffelt
als die een vrijpartij met Bilal verstoort. Zoals zij, ja toch,
lippenstift opdoet als ze eindelijk op audiëntie mag bij een soefi.
In een film bieden zulke momenten voldoende tegenwicht. Daarbuiten
misschien ook.
Als ze Marokko eindelijk verlaten, geeft Bea haar moeder een groot
cadeau. Ze moet huilen. Komen we nooit meer terug? Zullen ze ons nooit
meer met rozenblaadjes verwelkomen? Op zo'n moment laat MacKinnon zijn
spottende neutraliteit varen. De rozenblaadjes staan niet meer op een
ansichtkaart of in een plaatjesboek. Ze zijn door iemand zelf onthouden.
|
NRC Webpagina's
30 JUNI 1999
|