|
Film, video en cd-rom van Chris Marker
Door HANS BEEREKAMP
AMSTERDAM, 23 JUNI. De laatste
film van Chris Marker die in Nederland uitgebracht werd, was Sans
soleil in 1984. Toch heeft de Franse filmmaker, die algemeen wordt
beschouwd als de belangrijkste maker van 'cinematografische essays'
sinds die tijd niet stilgezeten.
Logischerwijs begaf Marker (Neuilly-
sur-Seine, 1921), van oudsher verkenner van beeld en herinnering, zich
op het terrein van de nieuwe media. Met zijn politiek geëngageerde
collectief SLON pionierde Marker al begin jaren zeventig met video. Naar
aanleiding van de Nederlandse presentatie van Markers cd-rom
Immemory (1997) organiseren De Balie en het Nederlands Instituut
voor de Mediakunst/Montevideo/TBA een overzicht van het werk van Marker,
onder de titel Re:Mark: Marker. Van 24 tot en met 27 juni zijn de
meest bekende films en video's van zijn hand in De Balie te zien. Wie
Marker nog niet kent, zou de kans moeten grijpen zijn klassiekers in
filmprojectie te bekijken: La jetée (een fotoroman, die de
basis vormde voor Terry Gilliams Twelve Monkeys) uit 1962, het
poëtische portret van Parijzenaars in de zon Le joli mai
(1962), het documentaire epos over mei '68 Le fond de l'air est
rouge (1977) en het essay Sans soleil (1983). Het Nederlands
Instituut voor de Mediakunst houdt een expositie van de cd-rom en van de
videoinstallaties: Zapping Zone (1990) en Silent Movie
(1995).
De Balie, Amsterdam, 020-5535193. Vrijdag in het CS meer over de cd-
rom Immemory.
|
NRC Webpagina's
23 JUNI 1999
|